Children's Toys

מאמרים

איך רותמים את צוות הגן לפעילויות הקיץ

האביב הגיע ובין הגשם לשרב הכבד אפשר להרגיש שהקיץ בפתח ואפשר להתחיל "לחגוג" !!!! כל סדר היום בגן הולך להשתנות, הילדים עדיין ייצאו לחצר אולם יוכלו לעסוק בפעילויות קצת יותר "מצננות", אחרת החצר תהפוך לחממה מאד לא חווייתית . אז מתחילים לטפטף, להשפריץ ולהשתכשך במים קרירים, להוציא את שולחן המים עם המיכלים המגוונים, שולחן בוץ או בוץ בארגז החול, בריכות וגיגיות מים לקטנטנים ועוד.. כל אלה הם עזרים מדהימים וכל כך חווייתיים המיועדים לקדם את התפתחותם של הילדים. הבעיה המטרידה ביותר בחוויה הנפלאה הזו היא הבלגן והלכלוך המטורף שנוצר סביב הפעילות או ליתר דיוק התגובות לבלגן וללכלוך. הגננת שולפת את צינור המים בחצר ומשפריצה לתוך ארגז החול שהופך בין רגע לבוצי . הילדים קופצים בהנאה, לשים וקורצים קציצות קטנות, בונים ארמונות, ממלאים דליים והבגדים, והפנים, הנעליים והבגדים הופכים לסחבות מלאות בבוץ המלכלך את כל ריצפת הגן. שלא לדבר על כלי החצר העוברים דירה אל תוך ארגז החול והבלגן משתולל. סייעות רבות מסתכלות על החצר ועל הילדים בעיניים בוערות ולא תמיד מהתרגשות .. המחשבה על המטלות האינסופיות המצפות לה עם תום הפעילות ועוד ביום חם ומתיש שכזה, יוצרת אצלה מחסום המסתיר ממנה את כל היופי והתועלת האדירה להתפתחותו של הילד שלא לדבר על ההנאה והחוויה הנפלאה שנועדה לילדים ולצוות הגן כאחד. הנושא הזה נתפס לחלוטין כקריטי בגני ילדים רבים עד כדי כך שהשיקול באם לקיים פעילויות מסוימות קשור בכמות הבלגן, הלכלוך והמשימות המתישות שימתינו לסייעת בתום הפעילות. הגננת מאד רוצה לקיים פעילויות רבות כגון פעילויות עם מים, בוץ, התפלשות גופית בגואש על בריסטול או בד בחצר הגן אך חוששת כיצד פעילויות אלו ישפיעו על יחסיה עם הסייעת. לצד חששות אלו היא מתלבטת אם הפעילות תותיר ראיות גם להורים שיצטרכו לגרד את הצבע או הבוץ מהנעלים והציפורניים והאם זה יהיה בהנאה או בכעס וחוסר הבנה. כששמים את הקלפים על השולחן ואומרים בגלוי שגננות נמנעות מפעילויות "מלכלכות" כדי לא להכעיס את הסייעות ואת ההורים, זה נשמע מוזר כמעט לכל הדעות עם זאת שכיח מאד בגנים.

הבעיה אם כן נובעת לא מהלכלוך והבלגן אלא מ- 4 דברים נוספים המתקיימים בכל פעילות בגן, מלכלכת יותר או מלכלכת פחות:

  1. תהליכי ארגון והכנה לקראת פעילות

  2. עבודת צוות החינוך

  3. הקניית הרגלים לילדי הגן

  4. שיקוף רציונאל

תהליכי ארגון והכנה לקראת פעילות אחד מתפקידי הגננת הוא לבנות מערכי שיעור ופעילויות . בניית מערך השיעור חייב להיות מתוכנן מראש ולא להיעשות תוך אלתור ושליפה מהמותן. כמובן שבעת הפעילות, הגננת חייבת "לזרום" דהיינו לעשות את השינויים בין רגע לפי הקצב והעניין שמביעים הילדים אולם, חובתה היא לבנות ולתכנן את הפעילות מראש תוך התייחסות לאלמנטים הבאים:

  1. מטרות הפעילות

  2. רציונאל חינוכי המסביר את המטרות להתפתחות הילד וקידומו

  3. התאמת המקום והסביבה לפעילות

  4. משאבים – חומרים הנדרשים לפעילות

  5. דיון עם צוות החינוך בגן על הפעילות – הגננת חייבת להסביר לצוות החינוך על הפעילות, על המטרות ולפרט בבירור על הרציונאל זאת במטרה לשקף לצוות על החשיבות והתועלת בפעילות ולרתום אותם לעשייה וכמובן לשתף אותם בתהליך החשיבה באמצעות דיון משותף שיכול לייעל ולחדד את הפעילות ומטרותיה.

  6. חלוקת תפקידים – בעת הדיון הצוות יבהיר את חלוקת התפקידים לקראת הפעילות על מנת ליצור וודאות, שקיפות, הסכמות ותיאום ציפיות . הגננת והסייעת חייבות לזכור שפעילות בגן מורכבת ממשימות תכנון,חשיבה, עשייה ולוגיסטיקה(כולל ניקיון) ואין חלק בפעילות שנחשב נחות מהשני. לפיכך, כל הצוות, גננת וסייעות, חייב להיות שותף במידה זו או אחרת, בהתאם לצורכי הרגע והכישורים לאורך כל הפעילות וכן.. גם בלוגיסטיקה הכוללת ניקיון.

עבודת צוות החינוך

צוות החינוך כשמו כן הן !!! הוא מורכב מאנשי חינוך שבעיניו של הילד, באופן חד משמעי, איננו בנוי בצורה היררכית !!!! הילד תופס את כל צוות הגן כאנשי חינוך, כולם מהווים עבורו מודלים לחיקוי. הדרך בה יבחרו לתקשר עימו, היחסים בין אנשי הצוות, אופני ניהול הקונפליקטים בניהם, כל אלה הינם כספר לימוד לחיים . בשל כך הגננת והסייעת חייבות לפעול כצוות מסונכרן שלא האחד יותר מהשני שותף למטרות הגן ולהשגתן . על אף חלוקת התפקידים והבהירות התפקידית הנדרשת לצורך סדר, ארגון וודאות ותיאום, חייבות הגננת והסייעות לשתף פעולה באופן מלא בהיבטים החינוכיים, הטיפוליים והלוגיסטיים כאמור. תפיסה זו לא תותיר את הסייעת לעבודות תחזוקה שוטפות נטולות רציונאל חינוכי ותחושת משמעות ואת הגננת למנהלת הבודדה במערכה שאין לה עי מי להתייעץ, לדון ולהישאר לבדה עם התחושה שהסייעות תמיד שמות לה רגליים . בשורה התחתונה, הכל מתחיל בתפיסה שלנו אנשי החינוך את עצמנו למול ילדי הגן ! הכבוד שאנו נותנים לתפקידנו ולתפקידם של כל הסובבים ומשפיעים על חייו של הילד .

הקניית הרגלים לילדי הגן

חלק מהלמידה המשמעותית שעלינו להעביר לילדי הגן היא הקניית הרגלים לחיים ואלה מתחילים מגיל מאד מאד רך. הקניית ההרגלים נעשית לא בצורה מאורגנת ויזומה אלה היא מתרחשת בעת כל פעילות או סיטואציה ביום. כשילד משחק בתוך הגן, בחצר, בפעילות עם קוביות, במשחקי קופסא או בדליים עם בוץ או מים, עליו להתרגל שבסיום המשחק עליו לסדר ולהחזיר את החפצים למקומם. תהליך הקניית ההרגלים הינו מורכב ומתמשך, אולם כל הרגל בחיים החל מהגיל הרך דורש עקביות ונחישות למשך מינימום 21 פעמים על מנת שזה יהפוך להרגל אוטומטי. אז כן, אם צוות החינוך בגן ינחיל הרגלים במשחק, הרגלים על שולחנות היצירה, הרגלים בחצר, הילד ירכוש כישורי חיים משמעותיים וחשובים לא פחות מהערך שקיבל מהפעילות עצמה. כמו כן, צוות הגן יחוש שליטה ולא אובדן שליטה ואי סדר שישפיעו על שיקולי הדעת המקצועיים.

שיקוף רציונאל

כאמור ,בעת תכנון הפעילות קודם הגננת חייבת להבין בעצמה את הרציונאל והערך הקיים בפעילות. קודם הגננת חייבת לענות לעצמה על השאלה – למה לערוך כזו פעילות ולא אחרת ? ברגע שענתה לעצמה על השאלה, והשתכנעה בחשיבותה, היא תוכל לשכנע גם את צוות הגן וגם את ההורים. לעיתים אנו נמנעים מלעשות משהו כי קודם כל, אנחנו עצמנו לא מבינים עד הקצה או לא מאמינים בחשיבותו. זו הסיבה שגננות רבות חשות חשש כבד מהורה שיכעס על בוץ בנעליים וגואש בציפורניים. השלב החשוב ביותר בתכנון הפעילות הוא קודם לשקף לעצמכן את הרציונאל ולהאמין בערכו המשמעותי, מכאן יגיע הביטחון לעמוד למול ההורה ולשקף לו על הערך הגבוה שהפעילות תרמה לילדו, ערך שבשבילו יהיה כדאי לכבס ולקצוץ ציפורניים ואפילו להסתכן בביקור נוסף של הכינה נחמה.

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

#תעודתגננת

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קליטת עובדת חדשה לגן הילדים

לא פעם פנו אלי ליעוץ מנהלות גן מתוסכלות עקב קושי בהתמודדות עם עובדות הצוות החינוכי. בבחינת הדברים לאחור, נראה כי שוב ושוב אותם מקורות לקונפליקטים עולים על פני השטח, בגנים שונים, אצל מנהלות שונות . אחד

© 2020 כל הזכויות שמורות למרכז הרפז | המרכז הארצי להכשרת גננות לגיל הרך

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים א' - ה' בין השעות 08:30-15:30

     רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב

     09-7966566

     info@m-harpaz.co.il

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

עכשיו תורך להיות גננת

עכשיו תורך להיות גננת!
רוצה לקבל מאמרים? טיפים ועצות בנוגע לעבודה עם גילאי לידה עד 3?
השאירי מייל והצטרפי לניוזלטר השבועי של מרכז הרפז

מאמרים נבחרים

הכשרת גננות

כל מה שאת צריכה הוא לרכוש את הידע ולקבל את התעודה לה את ראויה-שתעשה לך סדר בראש, תיתן לך את הגאווה והמעמד המגיעים לך ותעזור לך למצוא את הדרך הנכונה והמהירה ביותר לתפקיד חייך.
הצטרפי אלינו למסלול להימודים להסמכת גננות לגילאי לידה עד 3

ממליצה מאודדדדד ללימודים במכללת הרפז, תוכנית שנתית לגן אצל המאסטרית מיכל הרפז. קיבלתי ים של חומר לימוד מאוד מעניין . מי שרוצה להרגיש גננת משמעותית בעלת ידע נרחב בכל נושאי הלימוד חייבת ללמוד את זה.

מיה שמש

צרי איתנו קשר בטלפון - 09-7966566 או מלאי את פרטייך