Children's Toys

מאמרים

העצמת הילד באמצעות גמילה מחיתולים

גמילה עבור ילדים יכולה להיות מעייפת, איטית, מסורבלת ומשנה סדרי עולם,

אבל היא יכולה להיות גם קלילה, מהירה וידידותית לסביבה – גם כשמדובר בגמילה מחיתולים. גמילה מחיתולים דורשת מן הילד לשלוט על הסוגרים שלו באופן טבעי, לבקש ואף לגשת לעשות בעצמו, להיפטר ממסורת החיתולים שהכיר עד כה ולהיכנס אל עולם חדש, כאשר כל צעד בו נראה גדול יותר.

עלינו להבין כי הילד, כמו גם ההורה, עובר דרך הגמילה תהליך רגשי, פסיכולוגי וחברתי. עלינו לשאול את עצמנו ובעיקר אותו האם הוא אכן בשל להיפרד מן החיתול

הורים רבים חוזרים על הטעות הנפוצה ומזהים סימן או התעניינות קטנה מצד הילד וממהרים לרוץ אל תוך שלב הגמילה, כשהילד לא תמיד יודע או מוכן להתחיל.

מהי גמילה גמילה פירושה השתחררות מהרגל או מהתמכרות, שמזיקה או מפריעה לתפקודינו . גמילה מעשיית צרכים בחיתול, היא גמילה מהרגל אחד מתוך רבים המוכרים לנו (גמילה מיניקה, משימוש בבקבוק….) בה הילד מקבל החלטה להיפרד מהחיתול.

מה תהליך גמילה ?

כשם שהליכה היינה תהליך ארוך בו הילד לומד כיצד ללכת ללא עזרתו של המבוגר, כך גם הגמילה. היא תהליכית, ואורכת זמן, עד שהילד מפנים ומיישם התנהגות תרבותית חדשה

. מתי ילד יכול להיגמל?

  1. מודעות גופנית הילד צריך להאמין שהוא יכול לשלוט על גופו ולרצות לנסות לעשות זאת. הוא צריך להיות מסוגל להרגיש גירויים פנימיים כדי לקשר לחץ בשלפוחית עם הליכה לשירותים.

  2. . יכולת נוירולוגית ושרירית יכולת השליטה הנוירולוגית והשרירית מותני לא רק בגיל אלא גם בתהליכים התפתחותיים, השונים בין ילד לילד. מצבים של אי תקינות או של פיגור (התפתחותי, כללי, או נקודתי) מגדילים מאד את הפער בין ילדים, גם אם הם בני אותה משפחה.

  3. . מניע פנימי של הילד

  4. להיות דומה לאחרים – להורים, למבוגרים שמטפלים בו, לאחים גדולים, ולילדים אחרים בגן או בשכונה.

  5. רצון להיות גדול – שהרי שליטה בצרכים מזוהה בתרבות עם גדילה.

  6. רצון להיות עצמאי – ילד גמול לא נזקק כל הזמן לעזרת מבוגרים/

  7. נכונות לוותר על מה שנעים, כדי להתקבל בחברה.

  8. יכולת שליטה עצמית – להתאפק ולבלום, גם כשקל יותר לא להתאפק.

  9. יכולת לעמוד בתסכול – כיוון שבשלבים הראשונים גם אם מתאמצים, לא תמיד מצליחים.

מבחינת הילד מדובר בתהליך מורכב. עד היום יכול היה לעשות בחיתול, ופתאום משהו הִשתנה. אם הפרשותיו יקרות – מדוע מורידים את המים? אם משהו נופל מהגוף – מי יודע מה עוד יעלם? אם הקקי יקר כל כך – מדוע לא אוהבים את ריחו? אם הוא אוהב את אמא ואבא – מדוע שלא ייתן להם שי בצורת פיפי או קקי על ברכיהם?

באיזה גיל כדאי/מומלץ להתחיל? תהליך החינוך לניקיון לא מתחיל ברגע מסוים. כבר בהיותו פעוט, ההורה מסביר לילד את תהליך החלפת החיתול: "עשית קקי, בוא נוריד את החיתול וננקה את הטוסיק". כך לומד הילד לקשר בין ניקיונו לבין הורדת החיתול. על השאלה מתי כדאי להתחיל בתהליך הגמילה אין תשובה מקובלת ומוסכמת. מחקר משווה בנושא גיל הגמילה הראה שבשנת 1961 רק 10% מבני השנתיים וחצי לא היו גמולים עדיין, בעוד שבשנת 1977, 78% מבני שנתיים וחצי לא היו גמולים. בדור האחרון הושפעו השינויים בגיל הגמילה מתיאוריות פסיכולוגיות, אווירת דמוקרטיה במשפחה, עובדתן של אימהות מחוץ לבית וזמינותם של חיתולים חד פעמיים.

כיצד נזהה נכון סימני גמילה מוקדמים ? ראשית ההתעניינות בגמילה צריכה להתרחש גם בגן וגם בבית, ברגע שהתעניינות מתרחשת במקום אחד בלבד, יש סיכוי שתהליך יתרחש באופן קשה ומסורבל. הסימנים המזהים ביותר הם כאשר הילד מודיע על עשיית צרכיו, רוצה להיכנס עם ההורים לשירותים, רוצה לראות את צרכיהם ואף את צרכיו, מבקש ללבוש תחתונים, מתעניין בסיר, רוצה לשבת בשירותים, רוצה לנהוג כמו גדול ועוד.

מה הן הסיבות לדחיית הגמילה ? לגמילה חשיבות רבה בתהליך התפתחות הילד. על פי תיאוריות, גיל הגמילה הוא גיל שבו מוצא הילד סיפוק , עניין בהתלכלכות ובמגע באברי ההפרשה שלו, ולכן אין להפעיל לחץ רב מדי על ילד צעיר. כדי לא לגרום לילד נזק רגשי, גרמו התיאוריות הדינמיות לדחיית גיל הגמילה. סיבות נוספות לדחיית גיל הגמילה הן האווירה הדמוקרטית במשפחות, שגרמה להורים לדרוש פחות מילדיהם, ולשים להם פחות גבולות, ועבודת האימהות מחוץ לביתן. זו גרמה לדחיית גיל הגמילה כדי להקל על התהליך ולקצר את הדרך. גם זמינותם של חיתולים חד פעמיים (שעלותם, עד תום הגמילה, נאמדת בכאלפיים דולר) ובעלות על מכונת כביסה, המקלה על תהליך הניקיון, היוו סיבות לדחיית גיל החינוך לניקיון בדור האחרון.

מה רע בחינוך מוקדם מדי לניקיון?