Children's Toys

מאמרים

הערכות לסוף שנה בגן הילדים

מהי הערכות לסוף שנה בגן הילדים ? הערכות לסוף שנה זוהי הכנה לקראת השליש האחרון של שנת הלימודים שבאה לידי ביטוי מול כל הגורמים המעורבים בעשייה בגן- מנהלת הגן, הצוותים, הילדים וההורים. כבר אחרי פסח צוות הגן חש שסוף שנת הלימודים קרב, תחושה זו גורמת להתרופפות במשמעת ובכללי הגן. צוות הגן מרבה לוותר ולהעלים עין מחריגות מהנורמות והכללים שהגדירו בגן. כתוצאה מכך, החוקים וההרגלים שהיו לאורך כל השנה מתרופפים. הילדים חשים זאת, הם יורשים את אי השקט של הצוות שמשפיע כמובן באופן ישיר עליהם ויוצר אי שקט בקרב ילדי הגן. כתוצאה מכך רמת האלימות בגן עולה, אנו מוצאים ילדים רבים המגלים סימני אלימות ותוקפנות כמו התקפי זעם נשיכות ודחיפות.

מדוע מצבים אילו מתרחשים ומה ניתן לעשות על מנת למנוע אותם? צוות הגן העייף והמרוקן אנרגיות, מתקשה להתמודד ולייצר פתרונות יצירתיים. על מנת לקבל כלים להתמודד עם התופעות החדשות, נבין תחילה כי מה שעומד בבסיס הנסיגה שאנחנו מרגישים בגן היא האווירה של השינויים והמעברים לקראת החופש הגדול ושנת הלימודים הבאה. במאמר זה אתמקד בהכנת הילדים לסוף השנה ואגדיר מה הם תחומי אחריות של מנהלת הגן והצוות וכיצד הכנה זו באה לידי ביטוי בגן הילדים.

אווירת סוף השנה בגן- שינויים ומעברים

סוף שנה מלווה בשינויים ומעברים לקראת שנת הלימודים הבאה.

שינויים ומעברים מלווים אותנו כבוגרים לאורך כל חיינו, כחלק בלתי נפרד מהם. פרופ' פויירשטיין טוען כי המעבר יכול להיות בו-זמנית מושך, מסקרן, מפתה, אך הוא עלול גם להפוך לאירוע טראומטי, מאיים, מפחיד, המלווה בחוסר וודאות מהלא מוכר. לכל מעבר ושינוי נדרשות מיומנויות לחיים של כושר הסתגלות, יכולת להתמודד עם שינוים ומעברים ואף כושר הישרדות. ככל שהילד יצבור חוויות חיוביות רבות יותר, כל מעבר ושינוי בחיים, יהווה עבורו תהליך פשוט ולא מרתיע.

יכולתו של הילד להתמודד בצורה מיטיבה במשימות ההסתגלות העומדות בפניו מסתמכת על גורמים רבים, אורגנים ואחרים, ביניהם טמפרמנט הילד אינטליגנציה רגשית, יכולות קוגניטיביות ועוד…

הביטוי של קשיי הסתגלות יכול להופיע במגוון תגובות אפשריות ומשתנה מילד לילד: ישנם ילדים שיגיבו בהסתגרות, בכי והימנעות. אחרים עלולים להגיב בהתפרצויות זעם, תזזיתיות יתר ואי שקט. היכולת של הילד להתמודד עם השינויים והמעברים השונים בחיים ולהסתגל למצבים חדשים הינה אחד הסממנים, המעידים על מידת כוחות הנפש העומדים לרשותו.

לצוות החינוכי בגן הילדים תפקיד משמעותי בליווי תהליך ההסתגלות של הילד למסגרת הגן החדשה. הצוות מהווה דמויות משמעותיות בסביבתו היומיומית של הילד: מלוות, מדריכות ומשמשות עוגן בהסתגלות למעבר.

תפקיד הצוות למרות העייפות של סוף שנה, על הצוות החינוכי בגן להיות רגיש ואמפטי לצרכי הילד כאילו זו תחילת השנה.

  1. להיות בשביל הילד במעבר והשינוי. כלומר, ללמד את הילד להסתגל לתהליך ראשוני זה, כך שהחוויה והזיכרון שילווה את הילד יהיו חיובים ולא טראומטיים.

  2. להעביר לילד מסר של הצלחה אישית, שפרידה מהגן זו אינה משימה מורכבת. הילד ילמד איך עוברים תהליכי פרידה ויפתח מיומנויות רגשיות נדרשות. תחושות מתהליך זה, יושרשו וילוו אותו בכל תהליכי המעבר והשינוי בחייו.

  3. על הצוות להיענות לצרכיו הפיזיים והרגשיים של הילד ולסייע לו בתהליך רכישת המיומנויות הרלוונטיות תוך חשיבה מחודשת מה מרגיע את הילד מה גורם לו אי שקט. לכן, חשוב להיות ערניות, לנסות ולזהות האם הילד מבטא מצוקה למעבר והשינוי שהוא עומד לחוות ולהתייחס אליה ברגישות, משמע להיות קשובים, אמפטיים, מכילים ולא שיפוטים. יהיו ילדים שיעדיפו שיחבקו אותם, יש שיעדיפו חפץ מעבר כמו חיתול, בובה, ויש שיעדיפו להיות עם עצמם בצד ולאט להיפתח לסביבה.

כיצד יש להכין את הילדים לשנת הלימודים הבאה ? המעבר בתוך גן ילדים מעבר בתוך גן הילדים מתבצע מתוך נקודת מוצא שלכל ילד יש את הכיתה שלו, צוות משלו וחצר משלו.

  1. עוד בטרם מסתיימת שנת הלימודים, יש להכין את הילד לשנה הבאה. מכוון ששינויים ומעברים יוצרים בילד אי שקט המוביל לרמת אלימות גבוהה יחסית בגן הילדים, יש להקדיש לשלב זה זמן קצוב וקצר הסמוך ביותר לשנת הלימודים הבאה-בשבועיים האחרונים של סוף השנה.

  2. בתהליך זה הילד יכיר את כיתת הגן בה הוא יהיה בשנת הלימודים הבאה. הוא ישהה בכיתת הגן החדשה, שם הילד ישחק עם המשחקים החדשים, יכיר את הצוות החינוכי ואת חלל החצר, כל זאת כשמחנכת וותיקה מלווה את הילדים בתהליך זה. הסתגלות זו תתבצע שהילדים ישהו למשך חצי שעה למשך 6 פעמים. המעבר לגן עירייה או לגן חדש לילדים אלו לא ניתן לעשות את התהליך שהילדים שנשארים בתוך מסגרת הגן עוברים, ולכן חשוב לדבר איתם על הנושא בימים האחרונים של השנה. במקרה הזה אין לנו יכולת להמחיש- ולכן יכולת ההבנה, תחושת הוודאות והביטחון הופכים לתחושה של חוסר יציבות ואי שקט אם אני לא ממשיך בגן 'שלי', איפה אני כן אהיה, מי תהיה הגננת, מי יהיו החברים, איך נראה הגן.

  3. בכל מעבר, גם בתוך הגן וגם לגן חדש, חשוב להסביר בנחת לילדים את השינוי והמעבר באמצעות סיפורים ושירים, להעלות את רמת הוודאות של הילדים ולסייע להם בתהליכי המעבר והשינוי.

  4. סדר יום מחודש וקבוע- מכוון שהילדים אינם יודעים לקרוא שעון ומה שנותן להם את תחושת הרוגע והשלווה, הוא סדר יום קבוע, ניתן כבר אחרי חופשת פסח בה מזג האוויר מתחמם, להחליף את סדר היום כך שבבוקר הילדים יוצאים לחצר ובחלק השני של היום נכנסים לגן.

  5. שיחות אי