Children's Toys

מאמרים

הקשר בין ידע מקצועי רחב בתחום הגיל הרך לבין הצלחת הגן

תקציר

אחת הסיבות המרכזיות להצלחת הגן היא ידע. מאמר זה מתייחס לחשיבותו של הידע המקצועי העסקי והפדגוגי , בנושא עבודה בגני ילדים בגיל לידה עד 3 בקרב גננות ומנהלות גנים. הקשר בין ידע מקצועי רחב על הגיל הרך לבין הצלחת הגן הוא קשר חזק והכרחי המתקיים בגנים הצולחים לרכוש את הידע , לחזק ולהעצים אותו כל הזמן. במאמר זה נתמקד במספר שאלות שחשוב שמנהלת הגן תבחן במטרה להתייחס לכל המשימות המקצועיות המוטלות עליה במסגרת תפקידה בגן.

מי מכתיב את הדרך החינוכית בגן ?

מנהלת גן חייבת לגבש , להגדיר ולהפנים את תפיסת עולמה וחזונה בקרב הילדים הצוותים וההורים. תפיסת עולם חינוכית צריכה להיבנות ולהתגבש אצל מנהלת הגן ממקום של ידע ומקצועיות. תפיסת עולם המבוססת על ידע , תהיה חזקה ומעשית ותיצור את האמונה, הביטחון והדבקות בדרך זו אצל הצוותים וההורים. מנהלת גן הבונה את תפיסת עולמה החינוכית ממקום של ידע ומקצועיות תדע להתוות ולהוביל את הדרך החינוכית בגן, להיות מעורבת בבניית תכנית הלימודים וההתייחסות לילד בשיתוף עם הגננת בהתאם להשקפת עולמה.

איך נתפסת מנהלת הגן בעיני צוות הגן מהפן החינוכי ? האם היא יכולה לזהות, לכוון, לייעל ולהדריך את פעילותם החינוכית של צוותי החינוך בגן ?

בעשור האחרון התפתחה תרבות וקונצנזוס בקרב הגנים הפרטיים של הכנסת גננת מוסמכת לגן גם עבור ילדים מתחת לגיל שלוש. גננת שהוכשרה לעבודה עם ילדים בוגרים יותר ורכשה ניסיון וכלים לעבודה עימם מוצאת את עצמה עם כליי עבודה שאינם תואמים את גילאי ילדי הגן בני לידה עד 3. גננת שלמדה ורכשה ניסיון בהעברת תכנית לימודים לילדים בוגרים יותר, מוצאת את עצמה במציאות שונה מול ילדים בגילאי לידה עד 3 ללא תכנית לימודים תואמת התפתחות. הגננת מוצאת את עצמה עוסקת במשימות טיפוליות של החלפת חיתולים, החלפת בגדים, האכלה והשכבה שהם למעשה טומנים בחובם את הלמידה המשמעותית בגילאים אלו בזמן שהיא ממהרת להספיק פעילויות אחרות שלעיתים אינן תואמות את גילם. כמו כן , ניתן לראות גננות מוסמכות המייצרות סביבה חינוכית שאיננה מתאימה לגילאים ההתפתחותיים ואיננה מעודדת חקירה והתנסות רלבנטית. פינות של רופא חולה, מרכז הבית ועוד מסודרות בגן לבני השנתיים במקום תיבות פעילות.

התסכול אצל הגננת גורר תסכול בקרב הילדים המנסים להתאים את עצמם לפעילות שאינה תואמת את גילם ומהן עובר לצוות החינוך המתמודד עם דילמות וקונפליקטים מול ילדים. מנהלת גן שאיננה מודעת, איננה מעורבת או איננה בעלת כלים מקצועיים לפתירת הקונפליקט עקב מחסור בידע חינוכי תואם התפתחות לגילאי לידה עד 3 ,לא תוכל לזהות את מקור התסכול. בניסיונה של המנהלת לספק את הגננת ולפתור את הקונפליקט היא תשתמש בכלים אחרים שברשותה כמו תגמול בשכר או החלפת צוותים. כלים שאינם תואמים יעלימו זמנית את הסימפטומים אך לא יביאו להחלמה של שורש הבעיה . באמצעות ידע רחב ותואם גיל, תוכל מנהלת הגן מלכתחילה לגבש צוות התואם את תפיסת עולמה החינוכית ולהוביל ממקום של מקצועיות את תכנית הלימודים הפדגוגית בגן. באמצעות הידע תוכל מנהלת הגן לכוון את הצוות בדילמות מול הילדים, להוביל אותם, ליצור שפה אחידה ולתת להם כלים להתמודדות נכונה עם חינוך בגיל הרך.

מי נותן מענה להורים השואלים שאלות על ילדיהם, שאלות הנובעות בעיקר מחרדות הוריות בגבול הנורמאלי ועד גבול החרדתי קיצוני ? כיצד מבססים את הקשר בין ההורה למנהלת הגן על מקצועיות וביטחון וכיצד בונים תחושת שייכות בקרב ההורה ?

הורים נתקלים בהמון שאלות מקצועיות יומיומיות בעת גידול ילדיהם. השאלות המתעוררות אצל ההורה יוצרות את חוסר הביטחון והחששות. הורה הנתקל בשאלה מחפש מקור מקצועי שייתן לו את המענה ,יבין ויכוון אותו. הורה הפונה למנהלת הגן עשוי להיות במצוקה עקב הרגלי שינה, אכילה, גמילה או היבטים התפתחותיים של ילדו . מנהלת בעלת ידע מקצועי המסוגלת לתת את המענה להורה לכוונו מבלי להפנותו לגננת, היא זאת שתספק את צרכיו של ההורה לתמיכה, להבנה לאמפתיה, להכלה ולהדרכה ובכך תיצור תחושת אמון וביטחון בקרב ההורה החש שילדו מטופל ע"י גורם מקצועי שבאמת רואה אותו ומבין את צרכיו. הורה הפונה למנהלת הגן ומקבל מענה אמפאתי, מכיל ומקצועי נקשר אליה ממקום אמוציונאלי המבוסס על תחושת הערכה וכבוד. קשר זה הוא ללא עוררין חזק וכזה שישרוד זעזועים ושינויים בלתי צפויים בגן כגון תחלופת צוותים, שינויי סביבה ועוד.

מה הקשר בין ידע מקצועי להגדלת רווחי הגן ?

תכנית לימודים תואמת גיל מצריכה חשיבה והערכות כבר בתחילת שנה. עם הידע לגבי חינוך והוראה לגילאי לידה עד 4 תוכל מנהלת הגן להקדיש ולעבוד בהתאם לתקציב. ידע מקצועי בתחום יאפשר למנהלת הגן להקצות כספים לדברים הבאמת חשובים לקידום הילדים ולטיפוח האקלים בגן ולא לגימיקים שיווקיים שאינם מתחזקים נאמנות מעבר ליום. תכנית לימודים המבוססת על ערכים כגון שמירה על הסביבה, יצירתיות, חופש ביטוי, התנסות וחקירה תכוון את מנהלת הגן לעבוד עם חומרים ממוחזרים, גרוטאות, חול, בדים שאינם בשימוש שאלה יעודדו ילדים לחקור, להתנסות וליצור. כל אלה בוודאי הם בעלות נמוכה יותר מאשר מתקי פלסטיק ממותגים, דקים עשירים ודשא סינטטי. כמו כן, כל מפגש עם ההורים, מסיבות, ימי הורים, מפגשים חברתיים, מתנות ישקפו תפיסה חינוכית, ישקפו את הלמידה המשמעותית בגן ויהיה להם ערך סנטימנטלי אדיר עבור הילד וההורה לצד ערך כספי נמוך.

כיצד מנהלת גן יכולה לשווק את עצמה ולנהל את הגן ממקום של ביטחון ועוצמה אישית ?

שילוב של ידע עסקי עם ידע חינוכי מעצים את מנהלת הגן בתפקידה. מנהלת גן זקוקה לידע מקצועי על הגיל הרך ולידע ניהולי עסקי בו היא מכירה בגן כעסק לכל דבר ובהורה כלקוח. באמצעות הידע היא מובילה תפיסת עולם עסקית וחינוכית בגן ונתפסת כדמות מרכזית , מקצועית וסמכותית מוערכת ויחידה בעיני ההורים וצוות בגן. זוהי מנהלת שתדע להוביל את הגן להצלחה. ידע מקצועי וחינוכי ייתן למנהלת את העוצמה והביטחון שהיא מובילה ממקום של ידע וכוח מבלי שהיא תלויה בקשרים שנוצרו בין ההורים לגננת כשכירה בגן. מנהלת שתדע לעשות את השילוב בין הראייה העסקית לחינוכית תדע לעמוד מול הילדים, ההורים והצוות עם גישה והשקפה חינוכית מגובשת אבל יותר מכך תדע "למכור" אותה. לפיכך גננת לעולם לא יכולה להיות רק גננת טובה. ללא ידע בניהול היא לא תדע להעביר את הידע החינוכי שברשותה, לעמוד מול הגורמים בביטחון ולרתום אותם לעשייה החינוכית. גננת זו תתעסק בלרצות את כל הגורמים ולא תשאר נאמנה להשקפתה החינוכית. מאידך מנהלת גן לא יכולה להיות רק מנהלת טובה מאחר ולעולם היא לא תוכל להביע אמפטיה אמיתית ! כיצד היא תוכל לתמוך ולהדריך את הצוות לפתרון דילמות חינוכיות אם היא איננה מבינה את הילד ועקב כך איננה יכולה להיות באמת ובכנות אמפאטית כלפיו ? כיצד היא תוכל להיות אמפאטית כלפי הגננת כאשר איננה מבינה את המקור לתסכוליה וכיצד תוכל להיות אמפאטית לצוות החינוכי כאשר היא לא תדע שהם בעצם זקוקים לגב מקצועי תומך ואמפאטי שיוביל את הגן. שילוב בין ניהול לחינוך הוא שילוב מתבקש בניהול גן ומחייב את הידע, הכישורים והחזון.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

#תעודתגננת

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קליטת עובדת חדשה לגן הילדים

לא פעם פנו אלי ליעוץ מנהלות גן מתוסכלות עקב קושי בהתמודדות עם עובדות הצוות החינוכי. בבחינת הדברים לאחור, נראה כי שוב ושוב אותם מקורות לקונפליקטים עולים על פני השטח, בגנים שונים, אצל מנהלות שונות . אחד

© 2020 כל הזכויות שמורות למרכז הרפז | המרכז הארצי להכשרת גננות לגיל הרך

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים א' - ה' בין השעות 08:30-15:30

     רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב

     09-7966566

     info@m-harpaz.co.il

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

עכשיו תורך להיות גננת

עכשיו תורך להיות גננת!
רוצה לקבל מאמרים? טיפים ועצות בנוגע לעבודה עם גילאי לידה עד 3?
השאירי מייל והצטרפי לניוזלטר השבועי של מרכז הרפז

מאמרים נבחרים

הכשרת גננות

כל מה שאת צריכה הוא לרכוש את הידע ולקבל את התעודה לה את ראויה-שתעשה לך סדר בראש, תיתן לך את הגאווה והמעמד המגיעים לך ותעזור לך למצוא את הדרך הנכונה והמהירה ביותר לתפקיד חייך.
הצטרפי אלינו למסלול להימודים להסמכת גננות לגילאי לידה עד 3

ממליצה מאודדדדד ללימודים במכללת הרפז, תוכנית שנתית לגן אצל המאסטרית מיכל הרפז. קיבלתי ים של חומר לימוד מאוד מעניין . מי שרוצה להרגיש גננת משמעותית בעלת ידע נרחב בכל נושאי הלימוד חייבת ללמוד את זה.

מיה שמש

צרי איתנו קשר בטלפון - 09-7966566 או מלאי את פרטייך