Children's Toys

מאמרים

ויסות חושי בגיל הרך – רשימת סימפטומים וליקויים

מטרת הרשימה היא לעזור להורים ואנשי מקצוע אשר מתקשרים עם ילדים, להיות מודעים לסימנים מסוימים של ליקוי סנסורי. אין להשתמש ברשימה כקריטריון אבחנתי מוחלט כדי לקבוע אם לילד יש קשיי ויסות חושי! אלא ככלי לימודי לידע אישי.

כשתעברו על הרשימה אתם עשויים לומר: "וואו, לילד שלי יש כל כך הרבה מאפיינים, מוכרח להיות לו קושי בויסות חושי!"

יתכן וזה נכון וכדאי לקחת זאת ברצינות, אבל בעיקר, עליכם לקחת זאת כמדריך לשיחה עם הרופא שלכם או מרפאה בעיסוק, כדי שתוכלו להסביר באופן ברור מדוע לדעתכם ילדיכם זקוק לעזרה.

אתם עשויים גם לומר: "לא סיפור גדול, אז לידי יש כמה מהמאפיינים, האם לא לכל הילדים?"

ובכן, גם זה עשוי להיות נכון והתנהגותו של ילדיכם יכולה להיות לא יציבה מיום ליום.

מה שאנו צריכים להיות מודאגים לגביו הוא: אילו מהמאפיינים מראה ילדיכם, באיזו קטגוריה הוא מראה קשיים, כמה זה מפריע לחייו או לחיי אחרים ואיזו השפעה יש לזה על רמת התפקוד שלו.

יתכן ויהיו לו הרבה מאפיינים בקטגוריה אחת ובקטגוריה אחרת אף לא מאפיין אחד, או כמה מאפיינים בכל הקטגוריות, המידע הזה יעזור לכוון מבחינת האבחון והטיפול.

קרול סטוק קרנוביץ, מחברת הספר "The out-of-sync child" מציינת 5 אזהרות לגבי שימוש ברשימות מאפיינים לקשיי ויסות חושי:

  1. ילד עם הפרעה בתפקוד הסנסורי, לא יציג בהכרח את כל הקריטריונים. למשל: ילד עם תפקוד לקוי וסטיבולרי עשוי להיות בעל שיווי משקל דל אבל בעל טונוס שרירים טוב.

  2. לעיתים הילד יציג מאפיינים של תפקוד לקוי ביום מסוים, אולם לא יציגם ביום שלאחריו. למשל: ילד עם בעיות במערכת הפרופריוצפטיבית עשוי למעוד מעל כל בליטה במדרכה ביום שישי, אבל להבקיע את כל השערים במשחק ביום שבת. חוסר עקביות הוא סימן ההיכר של כל תפקוד נוירולוגי לקוי.

  3. הילד עשוי להציג מאפיינים של תפקוד לקוי מסוים, אך למעשה לא לסבול מאותו תפקוד לקוי. למשל: ילד שבאופן טיפוסי נסוג ממגע, עשוי להראות כמאוד רגיש לגירויים טקטיליים, אך עשוי במקום זאת, לסבול מבעיה רגשית.

  4. הילד עשוי להיות היפרסנסיטיבי והיפוסנסיטיבי גם יחד. לדוגמא: הילד עשוי להיות רגיש מאוד למגע קל, לקפוץ ממקומו בגלל טפיחה קלה על הכתף, בזמן שהוא יהיה אדיש לכאב עמוק של חיסון.

  5. לכל אחד יש מדי פעם בעיות אינטגרציה חושית כאלו ואחרות, מאחר ואף אחד אינו מווסת היטב כל הזמן, כל סוגי הגירויים עשויים להפריע באופן זמני לפעילות הנורמאלית של המוח, בין אם ע"י הצפה שלו או מניעה של גירויים סנסוריים.

החוש הטקטילי – מגע: מסרים המגיעים מקולטנים על העור לגבי מגע, לחץ, טמפרטורה, כאב ותנועה של השערות על גבי העור.

סימנים לליקוי טקטילי

1. היפרסנסיטיבי למגע (תגובתיות יתר טקטילית):

___ הופך חושש/חרד או אגרסיבי למגע קל ובלתי צפוי.

___ כתינוק, לא אהב שיחזיקו או יערסלו אותו, יתכן שהקשית את הגב, בכה ונסוג.

___ שרוי במצוקה, כאשר צריך היה להחליף חיתול או בזמן ההחתלה עצמה.

___ נראה חושש או נמנע מעמידה קרובה מאוד לאנשים אחרים או בני גילו (במיוחד בעמידה בשורה)

___ הופך מבוהל כשנוגעים בו מאחור או כאשר משהו או מישהו שאינו יכול לראות נוגע בו (למשל: מגע מתחת שמיכה).

___ מתלונן בזמן הברשת שיער, עשוי להיות מאוד בררן בבחירת מברשת מסוימת.

___ מוטרד ע"י מצעי מיטה נוקשים (לדוגמא: מצעים ישנים וגבשושיים).

___ נמנע ממצבים קבוצתיים מחשש למגע קל ובלתי צפוי.

___ מתנגד למגע ידידותי או אוהב מכל אחד, למעט הורים או אחים (לעיתים לרבות הורים או אחים).

___ אינו מחבב נשיקות, "ימחק" את המקום המנושק.