Children's Toys

מאמרים

טיפול בילדים זו לא מילה גסה

אחת הדילמות השכיחות של הורים רבים היא מידת האיזון בין הקרירה להורות. המאבק המתמיד בין הצרכים האישיים לצרכי הילדים הוא מאבק ללא מנצחים. אם ההורה נענה לצרכיו האישיים הקשורים למימוש עצמי, הוא נאלץ בהרבה מהפעמים, לוותר על מתן המענה לצרכי הילדים המחייבים אותו להקדיש מפניותו הפיזית והנפשית. בכך ההורה עשוי לגרור על גבו רגשות אשם ותסכול . אם ייענה לצרכי הילדים ויניח את צרכיו בצד, הוא עשוי לחוש תסכול וריקנות. החיפוש אחר המינונים הנכונים והאיזון שיאפשר להתייחס לצרכינו ולצרכי ילדנו בעודנו שלמים עם ההחלטות הוא מאמץ קבוע ויומיומי.

האם האיזון קיים באורך הזמן שההורה שוהה עם ילדו או באיכות הזמן ?

כשההורים מגיעים בשעות אחה"צ אל ילדיהם, אם לא הוכן "סידור" לאותו יום, הם בהרבה מהמקרים אובדי עצות לגבי מה לעשות עם הילדים. הם מכוונים לניצול אופטימאלי של מעט השעות שנותר ליום ורוצים להיות חינוכיים ויעילים. לעיתים הזמן הוא כל כך קצר והמלאכה כה מרובה שהתחושה המתקבלת היא שלא ממש הצלחנו לעשות עם הילדים משהו.

בתוך זמן קצר צריך לאסוף את הילדים מהמסגרות החינוכיות, להכין ארוחת ערב, לקלח את הילדים, להכניס מכונת כביסה או שתיים, להתייחס לעוד כמה מטלות בבית ולצד זאת לשבת עם הילדים עם משחקי קופסא, לצאת לגן השעשועים ובכך לפעול כדמות מחנכת. אם לא הצלחנו לצאת לגינה או להרכיב פאזל של 1000 חלקים, לעיתים התחושה היא שלא היינו ממש יעילים כדמות חינוכית מול הילדים, שלא ממש תרמנו להם, שאנחנו לא באמת עושים איתם משהו.

כשההורה מצליח לשבת עם הילד עם משחקי קופסא, אותיות ומספרים, לצייר ולפסל, הוא מרגיש שהוא בדמותה של הגננת בתוך מסגרת הבית. לעיתים הילד לא רוצה לצבוע או לעבוד על חוברת או פאזל והוא מחליט לפעול לבדו עם משחק מסוים, הזמן חולף במהרה תוך עיסוקים ומטלות מרובות בבית ואז נראה להורה שהוא בדמותה של גננת.

גם גננות רבות בגני ילדים תופסות את תפקידן כמשני בתחום החינוכי בגן. לרובן יש את הרצון והצורך לתת יותר אך הן חושבות שאין זה מצופה מהן לפעול בהיבטים חינוכיים ועליהן להיצמד לתפקידן הטיפולי. כמו ההורה המתוסכל שחש שהוא לא תפקד כדמות חינוכית עבור הילד, כך גננת עשויה לחוש באם תתפוס את תפקידה כחסר משמעות חינוכית.

אם נתייחס לתפקיד הגננת בגן נוכל לראות שכל משימותיה בגן מהוות דווקא את החלק המשמעותי בתכנית הלימודים השנתית:

הגננת היא זו המאכילה את הילדים . היא יכולה להגיש לילדים את האוכל, להשגיח ולפקח עליהם שהם אוכלים בצורה בטוחה אך היא יכולה גם אחרת. הגננת יכולה להתייחס לשולחן האוכל ולזמן הארוחה כלמידה משמעותית שאף חשובה יותר מלמידת אוריינות. בשולחן האוכל היא מלמדת אותם הרגלי אכילה, מאפשרת להם לאכול בידיים או בכפית ומחזקת את המוטוריקה העדינה שלהם, משקפת להם את המרקמים, הטעמים והצבעים על הצלחת, יוצרת חוויה חיובית סביב הארוחה, מלמדת אותם כללי נימוסים ואכילה בשולחן, סדר וניקיון,דחיית סיפוקים, שיתוף, אחריות ועוד..

גם ההורה יכול להתייחס לארוחת הערב כחלק מאותן משימות "טיפוליות" בזמנו עם הילד. הוא מכין את הארוחה ומגיש אותה במטרה אחת והיא להזין את הילד במזון אולם אפשר גם אחרת. ארוחת הערב הינה זמן המשקף ערכי משפחה, אחדות סביב השולחן, ערכי בריאות הנשקפים דרך המזונות המוגשים על השולחן, הרגלי אכילה (שעות, כמויות, זמנים..) הרגלי ניקיון, נימוסים, אחריות, מוטוריקה ועוד…

הגננת גם דואגת להיגיינה של הילדים . היא מחליפה להם חיתולים, בגדים, שוטפת להם ידיים ועוד.. במסגרת הגן כשיש כל כך הרבה ילדים וכל כך הרבה מטלות דווקא הדברים הללו נעשים במהירות ובכך עשויים לאבד מחשיבותם. במשימות אלו הגננת מלמדת את הילדים על הרגלי ניקיון. כיצד לשטוף ידיים, מדוע זה חשוב לשטוף אותם לפני הארוחה, היא יכולה לחייך, לשוחח ולשיר להם בעת החלפת החיתולים בכך לפתח להם את השפה, היא יכולה לסייע לילד להיגמל מחיתולים בכל עת שהיא ניגשת איתו בסובלנות לשירותים ויוצרת חוויה חיובית ומעצימה עבורו.

גם ההורה יכול להתייחס לזמני המקלחות כזמן איכות ולמידה אמיתי. עצם יצירת הטקסיות לפני השינה, יצירת החוויה החיובית בזמן המקלחות בהם ההורה והילד נמצאים יחד, משחקים במים ובסבון, משוחחים ושרים, הוא זמן איכות אמיתי המכיל ערכים, גבולות, הרגלים והנאה.

כמו כן, הגננת נמצאת עם הילדים בחצר היכן שמתרחשות אינטראקציות משמעותיות, מתפתחים את כישוריהם. בחצר קיימות ההזדמנויות ללמידה אין סופיות. הגננת נמצאת עם הילדים, מתווכת,מרחיבה את הידע מאתגרת ומסקרנת אותם ומאפשרת להם ביטוי עצמי וחקרנות.

גם ההורה המגיע עם ילדו לגן השעשועים יכול "לשחרר" אותו אל המתקנים ולפקח עליו מהצד ביושבו על הספסל. מצד שני הוא יכול להיות שם איתו, לאתגר אותו, לעודד אותו, לתווך לו על סביבתו, לאפשר לו לבוא באינטראקציות עם ילדים נוספים בגינה עם זאת להיות שם ולתווך בעת שנוצרים קונפליקטים. הגינה הציבורית היא קרקע פורייה במיוחד לחינוך לערכים ולאמפתיה, לפיתוח כישורים חברתיים, מוטוריים, רגשיים – תחושות מסוגלות, העצמה ועוד…

אם כך הגננת בגן יכולה : להאכיל, לחתל, לנקות, להחליף לילדים בגדים, לצאת עם הילדים לחצר, לסייע בגזירות ובהדבקות ועוד..

עם זאת בפועל היא : מלמדת את הילדים הרגלי אכילה, מפתחת להם את המוטוריקה העדינה והגסה, מלמדת את הילדים הרגלי ניקיון, היגיינה אישית, אחריות, גבולות, כללים ונימוסים בחברה, מפתחת להם את השפה, מפתחת להם כישורים חברתיים ורגשיים ובעיקר ולאורך כל היום מהווה מודל לחיקוי.

וההורה ?? גם אם ההורה לא ייבנה עם הילד פאזל, לא יזמין חבורה של ילדים מהגן, לא ייפתח ג'ימבורי בחצר הבית, לא ילמד אותיות או מספרים, הוא יוכל להשתמש בזמן הקצר שיש להם ביחד אחה"צ לחינוך משמעותי הכולל המון ערכים, התפתחות על כל היבטיה, העצמה, התחברות, הנאה ובעיקר להיות מודל טוב לחיקוי.

אז אולי ההורים לא ממש צריכים להתאמץ כל הזמן להיות הגננת בבית.. אולי הורה בתפקיד הגננת הוא זה היכול למצוא את האיזון הנכון בין צרכיו שלו לצרכיו של ילדו.

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

© 2020 כל הזכויות שמורות למרכז הרפז | המרכז הארצי להכשרת גננות לגיל הרך

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים א' - ה' בין השעות 08:30-15:30

     רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב

     09-7966566

     info@m-harpaz.co.il

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

עכשיו תורך להיות גננת

עכשיו תורך להיות גננת!
רוצה לקבל מאמרים? טיפים ועצות בנוגע לעבודה עם גילאי לידה עד 3?
השאירי מייל והצטרפי לניוזלטר השבועי של מרכז הרפז

מאמרים נבחרים

הכשרת גננות

כל מה שאת צריכה הוא לרכוש את הידע ולקבל את התעודה לה את ראויה-שתעשה לך סדר בראש, תיתן לך את הגאווה והמעמד המגיעים לך ותעזור לך למצוא את הדרך הנכונה והמהירה ביותר לתפקיד חייך.
הצטרפי אלינו למסלול להימודים להסמכת גננות לגילאי לידה עד 3

ממליצה מאודדדדד ללימודים במכללת הרפז, תוכנית שנתית לגן אצל המאסטרית מיכל הרפז. קיבלתי ים של חומר לימוד מאוד מעניין . מי שרוצה להרגיש גננת משמעותית בעלת ידע נרחב בכל נושאי הלימוד חייבת ללמוד את זה.

מיה שמש

צרי איתנו קשר בטלפון - 09-7966566 או מלאי את פרטייך