Children's Toys

מאמרים

כיצד משקפים להורים את הלמידה בגן ?





תחילת שנה בגן הילדים. ימי ההסתגלות 'הרשמיים', אולי הסתיימו, אך בפועל, הם עדיין כאן, ובגדול. הילדים בוכים בבוקר ומסרבים להיפרד מההורים. ההורים עצמם מתקשים 'לשחרר', הפרידה ארוכה, ומתישה את שני הצדדים. זה כל כך מובן: הילדים בסה"כ רוצים להשאר עם אמא או אבא, עם המוכר והאהוב. וההורים, בסה"כ מגלים רגש בסיסי- הצורך לגונן על ילדיהם, לחבק ולעטוף. הרי הם אינם יודעים מה הילד חווה, עושה או מרגיש במהלך יום שלם.

יצא לי כבר להפגש עם הורים שפניהם היו 'מרוחות' על זכוכית חלון הגן בניסיון להציץ רק כדי לראות ולהרגיש את תחושותיו של הילד… כל הורה היה רוצה להיות זבוב קטן על קיר הגן בשעה שילדו יושב במפגש, משתתף, משחק עם חברים, לומד כישורים חדשים ופשוט מתנהג כמו ילד בגן ילדים. הצורך לשותפות בחייו של הילד בגן הילדים היא שדוחפת את ההורה לשאול שאלות, לשאול עוד שאלות, להתקשר, לשלוח הודעות, לבקר במפתיע, להציץ מבעד לחלון, להביע חרדות, חששות וחשדות למול הגננת או מנהלת הגן.

אז מה אומרים, ואיך מספרים להורים את כל מה שהילדים שלהם עושים בגן במשך היום?

אם כך, אין טוב יותר מלחשוף בפני ההורים כבר בתחילת שנה, לא רק את סדר היום הטכני אלה את הרציונאל החינוכי העומד מאחוריו ובכך לספק צורך אמיתי של כל הורה. למשל –

7:20-8:30 קבלת הילדים וההורים בגן סביב שולחנות עבודה: רציונאל חינוכי – בשעות אלו הילדים ערניים ופנויים רגשית ללמידה משמעותית. על השולחנות יהיו : משחקים דדיקטיים כמו: פאזלים (פיתוח ראיה מרחבית), לוטו –משחק לפיתוח קוגניטיבי, משחקים המפתחים את המוטוריקה העדינה כגון השחלות, גזירה, פיטריות… משחקים המפתחים מיומנויות הנדסיות – לגו, קוביות, סברס, סולמות, צינורות… משחקי יצירה– פיתוח היצירתיות והדמיון באמצעות מגוון צבעים, מדבקות, חימר ובצק… ערכים: ללמוד לחלוק, לשחק ביחד תוך כדי סבלנות לאחר לשונה לגדול ולקטן ממך בגן, לכבד את הקצב של כל אחר, לשמור על המרחב האישי שלי ולא להיכנס למרחב האישי של האחר , לדבר בנועם ובשקט כי אנחנו קבוצה בתוך חדר, לדעת לבחור משחק מתוך המשחקים הרבים כישוריי חיים– הרגלי עבודה, הרגלי סדר וארגון, דחיית סיפוקים, וויסות חושי, וויסות רגשות, כללים בחברה ועוד..

את כל זה הם עושים בבוקר ??

ההורה בהחלט יכול להיות מופתע מכמות הכישורים והלמידה משמעותית שילדו יכול לרכוש בשעות הבוקר המוקדמות. הורה המגיע ב 7:30  ורואה את הילדים יושבים ומציירים על השולחנות, אינו רואה בהכרח את מגוון הכישורים והערכים שהילד סופג בשעות בהן יכולת הריכוז שלו היא הכי גבוהה.

11.00-11.45 משחק בחצר הגן:

הרציונאל החינוכי העומד מאחורי משחקי החצר הוא משמעותי במיוחד ויכול לשנות להורה את כל התפיסה בנושא. חשוב לפרט אילו כישורים החצר מזמנת מבחינה חברתית, רגשית, מוטורית וסנסורית ועל תפקידו של המחנך כמתווך המסייע לילדים להפיק מהסיטואציות בחצר כמה שיותר תועלת התפתחותית. ילדים סופגים ידע, רוכשים כישוריי חיים, חוקים חברתיים וערכים בכל זמן, בכל מקום ובכל סיטואציה ולעיתים הלמידה בעיקר המשמעותית עשויה להיות נסתרת מעיניו של ההורה.

אם הצגת להורים בסדר היום משחקי חצר ללא רציונאל חינוכי, החצר תיתפס כמקום לפורקן אנרגתי לילדים וזמן מנוחה לצוות הגן.

באסיפת ההורים או בכל מפגש מול ההורים, הציגי את סדר היום לצד הרציונאל החינוכי העומד מאחורי כל שעה בסדר היום. הציגי את הדברים עם אמונה מלאה  והמחישי הורים את דברייך. הציגי את המשחקים עליהם את מסבירה, צאי לחצר כשאת מציגה את הרציונאל מאחורי פעילות החצר, הצביעי, כתבי, צבעי ועשי כל דבר על מנת לגרום להם לחוש שותפים לכל מה שבאמת ילדיהם חווים בגן.

כאשר תציגי להורים את סדר היום בגן ואת הרציונאל החינוכי מאחורי הפעילויות, ההורים ירגישו שותפים אמיתיים בשגרת היום-יום של ילדם. תחושת חוסר הוודאות תתפוגג ומכאן צפויה לך דרך קלה יותר לשיתופי פעולה. שתפי אותם, פתחי להם חלון גדול ובהיר לעולמו של הילד והם יעמדו לצידך.

איתך לאורך כל הדרך, מיכל הרפז

אהבת ? שתפי עם חברותיך למקצוע !

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן


פוסטים אחרונים

הצג הכול

כיצד ניתן לגשר על הפערים בתפיסות הצוות

גננת דתייה בגן חילוני, צימחונית בגן של אוכלי בשר..כיצד ניתן לגשר על הפערים בתפיסות? במהלך השנים התאפשר לי לפגוש אנשים רבים עם תפיסות עולם ואורח חיים שונים האחד מהשני, שונים במעט ושונים עד רמות קיצניות

"הכינה נחמה באה לביקור"… איזו צרה…

"זהו נשבר לי, נשבר לי מהכינים שמסתובבות על ראשי הילדים ומוצצות להם את הדם". כך אמרה לי שיר, גננת ממודיעין. "כל היום אני רואה ילדים מתגרדים, ובזמן משחק כשהם מקרבים ראשיהם, אני מדמיינת בעיני רוחי איך הכ

© 2020 כל הזכויות שמורות למרכז הרפז | המרכז הארצי להכשרת גננות לגיל הרך

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים א' - ה' בין השעות 08:30-15:30

     רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב

     09-7966566

     info@m-harpaz.co.il

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

עכשיו תורך להיות גננת

עכשיו תורך להיות גננת!
רוצה לקבל מאמרים? טיפים ועצות בנוגע לעבודה עם גילאי לידה עד 3?
השאירי מייל והצטרפי לניוזלטר השבועי של מרכז הרפז

מאמרים נבחרים

הכשרת גננות

כל מה שאת צריכה הוא לרכוש את הידע ולקבל את התעודה לה את ראויה-שתעשה לך סדר בראש, תיתן לך את הגאווה והמעמד המגיעים לך ותעזור לך למצוא את הדרך הנכונה והמהירה ביותר לתפקיד חייך.
הצטרפי אלינו למסלול להימודים להסמכת גננות לגילאי לידה עד 3

ממליצה מאודדדדד ללימודים במכללת הרפז, תוכנית שנתית לגן אצל המאסטרית מיכל הרפז. קיבלתי ים של חומר לימוד מאוד מעניין . מי שרוצה להרגיש גננת משמעותית בעלת ידע נרחב בכל נושאי הלימוד חייבת ללמוד את זה.

מיה שמש

צרי איתנו קשר בטלפון - 09-7966566 או מלאי את פרטייך