Children's Toys

מאמרים

מהי הדרך הטובה ביותר להדריך הורים בגן הילדים?

"כל הידע שברשותנו נובע מתפיסת חושינו" אחד ממשפטיו החכמים של ליאונרדו דה וינצ'י . ממקום חשוך, חמים ומוגן הגחנו כתינוקות לעולם מוצף הגירויים והדיכוטומיה. אור וחושך, שקוף וציבעוני, מגוון ריחות, כיוונים, מרקמים וטעמים.. על כל אלה לא יוכל הפעוט ללמוד אם רק נספר לו עליהם. הוא יכיר, ילמד ויבין תחילה רק באמצעות השימוש בכל אחד מהחושים. וכך פעוטות וילדים לומדים קודם מהמוחשי ורק אח"כ אל המופשט.

אם ננסה ללמד פעוט על התפוז, נראה לו תמונות ונספר לו על תכונותיו הוא לעולם לא יבין מהו תפוז. אם נצא עימו אל הפרדס, נראה, ניגע, נריח ונטעם הוא יכיר את התפוז, ילמד את תכונותיו ויקשר אותו אסוציאטיבית אל המרחב ואל העולם בכלל . מהמוחשי אל המופשט הוא מסלול ההתחברות של האדם מינקותו אל העולם. בבה"ס ובתיכון כבר לא יוצאים לפרדס ולא מחפשים נחליאלי בגינה, בבה"ס יושבים בכיתה סגורה מול שולחן לוח ומורה שתספר לנו על העולם מבלי שנטעם אותו.

מילד לנער ומנער לאדם בוגר אנו מרבים ללמוד על העולם דרך ספרים ומחשב ופחות באמצעות החושים ואז מגיע שלב חדש בחיינו בו אנו הופכים להורים. הורות היא לחלוטין כמו להיולד מחדש , העולם אותו הכרתה כבר לא נשאר כתמול שלשום וניראה כאילו הכל מתחיל מחדש.

תנסו ללמד רווק ורווקה מהי הורות, מהם האתגרים ומהם התגמולים, על התחושות והרגשות המציפות את ההורה ומניעות אותו להזיז הרים ולהילחם בשוורים בשביל ילדו. ללמד רווקים על הורות זה כמו ללמד פעוט על תפוז. הדרך היחידה שיבינו באמת על שני אלו היא דרך ההתנסות הכוללת את כל החושים. התנסות זאת תיצור את הקשר, את התובנות, את הרגשות וההתרגשות.

וכך נולד לו הורה לעולם אחר בסביבה מוצפת בגירויים הזרים לו. חיתולים, לילות לבנים, בכי מחריש אוזניים, תחלואה בלתי פוסקת, תזונה תהליכית ומבוקרת, ונראה כאילו הזמן ביום התקצר במחצית כי אין זמן אפילו למקלחת . כמו תינוק, הוא לומד להכיר את עולמו החדש, תחושת סקרנות אדירה לצד תחושת תסכול מטורפת . כמו פעוט החוקר קופסה מורכבת, מסובב אותה, ממשש אותה, בוחן אותה, טועם אותה ומתוסכל מאד מכך שהוא לא מצליח לפתוח אותה ולהוציא את הצעצוע שבתוכה, כך גם ההורה המנסה בכל דרך להרדים את ילדו הפעוט. מרים אותו, מוריד אותו, מכין בקבוק, דוחף מוצץ, מנדנד את העריסה, יוצא לטיול באוטו או בעגלה עד שתחושת התיסכול מכך שהפעוט טרם נרדם עוטפת אותו. כך הורים לומדים – מהמחושי אל המופשט, הם חייבים להרגיש, לראות, לטעום ולהריח כדי ללמוד, להבין ולהעריך.

ואז כששוב העולם ניראה ברור יותר, שוב הכל מתחיל להתערער. הילד נכנס לגן ! עולם חדש עומד למול ההורה ושוב הכל לא מוכר. שוב תחושות של חוסר וודאות, חוסר ביטחון ותסכול. מה שהיה עד כה סדר היום, הידיעה מתי הילד אוכל, ישן, בוכה, הידיעה שהוא מקבל מאיתנו את החום והחיבוק, הסביבה המפתחת, השגרה והגבולות נעלמים ועכשיו צריך ללמוד, להבין, להתרגל ולבטוח מחדש בעולם.

אז איך ההורה ילמד את עולומו החדש בגן ?

אכן… כמו תינוק מהמוחשי אל המופשט . מנהלות גנים וגננות נוטות להדריך ולשקף להורה על עולם הגן בצורה מופשטת לחלוטין. סדר היום נמסר להורה כתוב על דף או בע"פ. הארוחות מתוארות כארוחות ביתיות, מזינות וחמות. שעת השינה כלל לא מתוארת אלה מצויינת כנקודה בסדר היום. נמסר מידע על פעילות יצירה, פעילות בחצר וטיולים . ישנן גננות שיפרטו יותר רציונאל וישנן שלא. לכאורה ניראה שהכל שקוף וברור למול ההורה אולם הורים רבים מדווחים על תחושות של חוסר ביטחון, תחושה שמסתירים מהם משהו, שהם לא מבינים מה עומד מאחורי החיוכים "הנחמדים" של הגננת… משם מתחיל מסע הגילוי של ההורה כצורך טבעי לגלות וללמוד את העולם החדש אליו נכנס .

תמונה זו של גן המעביר את המידע בצורה מופשטת למול הורה שאינו סומך על אף מילה ו"חופר" לעומקיי הגן מכל מיני חורים, היא תמונה מוכרת בכל המערכת החינוכית בישראל . התחושה הקשה היא, שנראה שכולם כל כך עסוקים בהאשמות וחוסר ביטחון עד שזה הפך לחלק מהתרבות הישראלית – "ההורים בישראל הם נודניקים ואגרסיביים שמנסים לנהל את המערכת החינוכית חסרת חוט השדרה".

אם ננסה לפרוץ את המעגל הכל כך קשיח הזה, נצטרך לחזור שוב לתקופת הינקות ולזכור שעל אף שאנו הורים, אנשים בוגרים ומבוגרים, אנו עדין כמו תינוקות בעולם חדש הזקוקים להתנסות חושית כדי להבין ולסמוך על הסיסטם .

אם כך, כיצד מדריכים ומשקפים מידע להורה על הגן ?

שוב.. מהמחושי אל המופשט ! לקראת השנה חדשה, לפני היום הראשון לגן כחלק מתהליך הקליטה, אפשרו להורים ולילדים להגיע לגן, להכיר אותו, לחוש ולהתנסות בסביבה .

טיפ קטן – לפני תחילת השנה וגם במהלכה זמנו מפגש הורים וילדים ובו עירכו סדנת חומרים משותפת. על כל שולחן הניחו חומר אחר עימו אתם עובדים עם הילדים (גואש, חימר, בצק, גירים, פנדה וכו'..) . המטרה היא לא ליצור יצירה יפה, ממש לא !!! במפגש הילד יצייר וייצור בהתאם ליכולותיו ההתפתחותיות ואתן הגננות, תסתובבו בין השולחנות ותחשפו את כל "הסודות" להורים.

תסבירו להורה הפועל עם ילדו בין ה- 2.5 שילדו כעת משרבט כפי שתואם לגילו ההתפתחותי, תסבירו שהילד נחשף על השולחן לחומרים במרקמים שונים ובכך מפתח את הצד התחושתי שלו, תסבירו שהילד לומד הרגלים על השולחן – להשתמש בצבע ולהחזיר לקופסא, תסבירו שהוא לומד דרך חיקוי כשהוא מסתכל על ציור של חבר, תסבירו שהחזקת המכחול מחזקת את המוטוריקה העדינה שלו, שהלחיצה על הפנדה מחזקת את חגורת הכתפיים שלו, תדגימו להורה כיצד מגיבים ליצירה של הילד וכיצד נותנים לה משמעות.

ההורה שיישב על בשולחן, יתנסה, יחוש ויחווה את החוויה של הילד, כך ילמד באמת מהי הלמידה המשמעותית בגן .

גננות רבות מנסות להסביר את כל זה דרך נייר עם שרבוט שהונח בתיק של הילד. כמה מופשטת הדרכה זו ? כמה ניתן להבין ממנה ? טיפ נוסף – ביום הראשון לגן ואח"כ שוב במהלך השנה ניתן לערוך ארוחה משותפת להורים ולילדים המשקפת בדיוק את אחת הארוחות בגן -הבוקר או הצהרים (כמובן בהתאם לשעה ביום בה נערכת הפגישה) .ההורה יטעם, יראה ויריח את האוכל שהילד שלו אוכל בגן וכמו כן, יחווה את החוויה והלמידה המשמעותית סביב השולחן. בארוחה שתתרחש במהלך השנה, ההורה יראה וישתתף בכל החוויה וההרגלים שהוטמעו בילדים עד כה, נטילת הידיים לפני ואחרי הארוחה, סיטואציות של דחיית סיפוקים, הגיבוש, הדילמות סביב השולחן ופתירתן, המשמעות הניתנת למזון המגוון במרקמיו, בצבעיו ובטעמיו. כך ההורה לא יתהה מה הילד אוכל בגן, האם זה טעים, אולי זה לא טעים לו, אולי זה לא עשוי טוב, למה הוא לא אוכל ??????????? ובעיקר יבין שלארוחות בגן ובבית יש משמעות רחבה הרבה יותר מהזנה בלבד.

לאורך השנה הדריכו ושקפו להורה בצורה הכי מוחשית שניתן כל דבר חדש ומשם הרחיבו את הלמידה שלו בצורה מופשטת יותר באמצעות ידע מקצועי עטוף ברציונאל. קליטה של הורים לגן, מזווית אחת לפחות, זהה לקליטת הפעוט לגן, שניהם לומדים מהמוחשי למופשט ורק בדרך זו יבינו את עולמם החדש ויבטחו בו.

תאריך פרסום 1.5.2013 מאת מרכז הרפז בע"מ כותבות : מיכל הרפז ושלי נער

רוצה ללמוד עוד על עבודה על ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

פוסטים אחרונים

הצג הכול

כיצד נלמד את הילדים לערכים בבית ובגן ?

נאה דורש,נאה מקיים. כיצד נלמד את הילדים לערכים בבית ובגן? נאה דורש, נאה מקיים. הילדים הם המראה שלנו. הם המראה של מה שהם למדים בבית ובגן . קיימים אינספור מאמרים בנושא חינוך באמצעות דוגמא אישית. ועדיין,

איך משלימים עם כל "הלכלוך" החוזר עם הילד הביתה?

אין מה לעשות. יש דברים, שפשוט מביאים להורים את 'הסעיף'. ולקבל ילד 'מלכולך' מהגן, זה אחד מהם. אפשר להבין אותם, שחושבים על זה. אוטומטית המוח מאותת – זוהמה = חולי = אובדן ימי עבודה = תסכול וחרדות ואת ה'ז

© 2020 כל הזכויות שמורות למרכז הרפז | המרכז הארצי להכשרת גננות לגיל הרך

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים א' - ה' בין השעות 08:30-15:30

     רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב

     09-7966566

     info@m-harpaz.co.il

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

עכשיו תורך להיות גננת

עכשיו תורך להיות גננת!
רוצה לקבל מאמרים? טיפים ועצות בנוגע לעבודה עם גילאי לידה עד 3?
השאירי מייל והצטרפי לניוזלטר השבועי של מרכז הרפז

מאמרים נבחרים

הכשרת גננות

כל מה שאת צריכה הוא לרכוש את הידע ולקבל את התעודה לה את ראויה-שתעשה לך סדר בראש, תיתן לך את הגאווה והמעמד המגיעים לך ותעזור לך למצוא את הדרך הנכונה והמהירה ביותר לתפקיד חייך.
הצטרפי אלינו למסלול להימודים להסמכת גננות לגילאי לידה עד 3

ממליצה מאודדדדד ללימודים במכללת הרפז, תוכנית שנתית לגן אצל המאסטרית מיכל הרפז. קיבלתי ים של חומר לימוד מאוד מעניין . מי שרוצה להרגיש גננת משמעותית בעלת ידע נרחב בכל נושאי הלימוד חייבת ללמוד את זה.

מיה שמש

צרי איתנו קשר בטלפון - 09-7966566 או מלאי את פרטייך