Children's Toys

מאמרים

מה הופך אותנו למחנכים סמכותיים ?

סמכותיות של הורה מהי ?

מה ההבדל הגדול, הענק, העצום בין הפעם שאמרתי לילדי לעשות משהו והוא הקשיב, ביצע והפנים לבין הפעם שבה אמרתי ודבריי חלפו מעליו כאילו היו אוויר ?? מה הסוד הגדול שמבדיל בין ההורה "הסמכותי" לבין ההורה "הלא סמכותי" ? התשובה לכך היא משתנה מאחר וכל הורה הוא לעיתים סמכותי ולעיתים מאד לא סמכותי, ההבדל הוא במידת האמונה של המחנך בהחלטתו ובמידת הנחישות ביישום ההחלטה מול הילד.

גיבוש תפיסת עולם כאמצעי להעצמת הסמכות ההורית

כל החלטה של הורה תמיד יכולה להיות בגדר המלצה בלבד אולם משהו פנימי אצל ההורה יכול להפוך את ההחלטה לדרך ברורה, יציבה ותומכת עבור הילד. הורים רבים טוענים שמאד קשה להנחיל הרגלים לילדיהם, הרגלי שינה, הרגלי אכילה, הרגלי ניקיון ועוד..הילד פשוט מתעקש לישון ליד אמא, הוא מסרב להירדם במיטתו ויותר מכך, עוד יותר קשה להורה להתנהל מול הילד באסרטיביות ונחישות באמצע הלילה כשחוסר השינה כבר ניכר בשקיות התלויות מתחת לעיניים. הורים רבים אחרים טוענים שהילד שלהם מאד עיקש, הוא מקשיב רק לאמא או רק לאבא שלו, האחד מהם הוא ה"מחנך" והשני הוא "המפנק" . בחינוך הכל קשור להחלטות, בכל רגע נוצרת סיטואציה שיכולה להתפצל לעשרות כיוונים והמחנך צריך להנחות את הילד לאיזה כיוון לפנות . אם החלטתו של המחנך הייתה ברורה, נחושה ותומכת הילד כבר ידע לבד לפנות לאותו כיוון בפעם הבאה שיפגוש בסיטואציה .לעומת זאת, אילו החלטת המחנך הייתה לא ברורה, לא נחושה ולא עקבית, העמימות עבור הילד תהיה מאד גבוהה בפעם הבאה שייתקל באותה בסיטואציה. עובדה זו מחייבת אותנו ההורים והמחנכים להיות בעלי ידע ותפיסה מאד מגובשת לגבי דרך החינוך שאנו בוחרים עבור ילדנו. עד כמה אתם באמת מאמינים (ולא רק רוצים) שהילד צריך לישון בשעה 20:30 ? האם אתם מבינים את הרציונאל מאחורי ההחלטה ונחושים ליישם אותה מתוך אמונה מלאה שזהו הדבר הנכון ביותר עבורו ועבורכם ? עד כמה אתם החלטיים לגבי שנת הילד במיטת ההורים ? כשאתם מחזירים את הילד באמצע הלילה למיטתו אחרי שקפץ לחדרכם לביקור, אתם באמת מאמינים שאתם פועלים לטובתו או לרעתו ?

אז מה עושים ?

העניין הוא שבכל יום הורים ומחנכים נדרשים לקבל עשרות החלטות ונראה שכל החלטה הוא כמו מלחמה שלמה שגוזלת המון אנרגיה וככל שהקושי ביישום מתגבר האנרגיה אוזלת. לפיכך עלינו המחנכים קודם לבצע הפרדה בין הנחייה, להחלטה. לאורך היום אנו עומדים למול הילד הלומד על עולמו ומגשש את הדרך באפלה ממתין שאנחנו המחנכים פעם אחת נתאר לו את הדרך ונסביר לאן היא מובילה והוא עצמו יוכל לבחור לצעוד בה איך שירצה, מתי ואם בכלל ופעם אחרת נושיט לו את יד חזקה ובטוחה ונעבור את הדרך יחד איתו עד למקום מבטחים . כל שעלינו לעשות הוא להבין מתי אנו נדרשים להנחות את הילד ומתי עלינו לקבל החלטה עבורו. על מנת לעשות זאת אנו נדרשים לשאול את עצמנו ולהבין מה המקור להחלטותינו, להבין היטב את המשמעויות ואז להחליט עם עצמנו באם אנו מאמינים שהדברים אינם חד משמעיים או באם אנו מאמינים שזוהי הדרך שמובילה אותנו. נוכל לראות דוגמא במקרה בו הורה מתקשה להנחיל הרגלי שינה לילדו. ההורה מפרט שילדו מסרב להירדם במיטתו ומרבה לקום ולחזור לסלון. באמצע הלילה הוא קורא להוריו ומבקש להירדם עימם במיטה או לחילופין דורש שישנו ליד מיטתו. הילד מרבה להשתמש בכל אמצעי כגון פחדים וחלומות רעים על מנת שאימו תיגש לישון לצידו לאורך הלילה וההתנהגות חוזרת על עצמה מזה תקופה. ההורים מתלוננים על קושי גדול בהתמודדות עם המקרה ומסבירים שהם מתקשים לשכנע את הילד לשנות את ההתנהגות, מתקשים להתנהל מולו באמצע הלילה בשל עייפות מתגברת ונאלצים לישון לידו בשל הפחדים שהוא חווה על אף שברור להם שזוהי איננה הדרך לטיפול בפחדים. נראה שההורים חווים את הקושי סביב הסיטואציה, קשיים המשפיעים על האווירה בבית, על היחסים בין ההורים, על היחסים בין ההורים לילד, על היחסים עם הילדים הנוספים בבית, השגרה מלאת בתחושת עייפות וטרדה אולם החלטה חד משמעית לגבי פתרונות לא התקבלה. לכאורה נראה שהפתרונות מובנים להם אולם הם טוענים שהם לא מצליחים ליישם אותם בפועל . בשיחה לגבי החשיבות במציאת פתרון והחשיבות בהתאמת הפתרון לתפיסת עולמם נצפתה התקדמות לעבר קבלת החלטה. הבנה רחבה יותר של חשיבות הרגלי השינה, רצף השינה וההשלכות של הפרעות השינה על הילד ועל סביבתו חיזקה את האמונה שההחלטה חייבת להיות מיושמת . ההבנה שההחלטה בנושא הרגלי השינה היא כמו החלטה באם לאפשר לפעוט לחצות את הכביש לבד, הושגה. באם הפעוט היה מתעקש לחצות לבד את הכביש היינו מקבלים החלטה חד משמעית, חזקה, נחושה ללא עוררין לעצור את הילד ולחצות עימו את הכביש ובהחלט גם לא היינו חווים שום קושי מול הילד מאחר וההחלטה הייתה כה נחושה. כך התובנה לגבי החלטות נוספות כגון הרגלי השינה. ברגע שהושגו תובנות לגבי אופן והרגלי השינה התואמים לתפיסתם, הושגה נחישות בהחלטה ולא הייתה עמימות סביב השאלה באם ניישם או איך ניישם . מנקודה זו נוצרה בהירות שלא הייתה רגע לפני כן, זה היה קל להחליט כמו שקל להחליט באם לאפשר לפעוט לחצות את הכביש או לא וגם אם לפני כן הם הסכימו עם הדרך הם שידרו הססנות למול הילד שתפס את ההחלטה כהנחיות בלבד. בוודאי שישנן החלטות שהיישום שלהן מצריך הרבה יותר שיתוף פעולה בין המחנכים, בין ההורים ולכן גם קבלת ההחלטה חייבת להיעשות על ידי שניהם .

סיכום ותובנות

אז מה ההבדל בין הנחיות לבין החלטות ?

מתי אנחנו מקבלים החלטה חד משמעית ומתי אנחנו מנחים ?

גם לגבי עצמנו אנו יכולים "להחליט" עשרות פעמים על דיאטה, על הליכות בערב, על הפסקת עישון, כאשר ההחלטה נתונה לשינויים בשנייה שנתקל בדילמה או קונפליקט ביישום. אולם, הרבה מן הפעמים אנו עשויים לקבל החלטות עם רמת מוכנות גבוהה להתמודדות עם כל דילמה וקונפליקט ביישום . הנחישות במקרים אלו היא כה גבוהה שהיישום הופך לעקבי וקל יותר מבחינה רגשית עקב המוכנות הראשונית שנוצרה כאמור עם קבלת ההחלטה. ונכון קשה באמת לדעת מתי ואיך לקבל החלטות ולא הנחיות לגבינו ולגבי ילדנו ולגרום "לאסימון ליפול" מאחר וקבלת החלטות היא תהליך משמעותי שיכול במקרים רבים לקחת גם חיים שלמים. אם כך, חשוב שנתחיל לנסות לקבל החלטות ולא הנחיות לפחות בכמה תחומי חיים . היישום בהכרח חייב להיות מותאם לתפיסת עולמו של המחנך אך תחומים אלו יהיו הקו המנחה של המחנך והילד. בשאר תחומי החיים ינחו אותנו הערכים הטמונים בנו אם רק נהיה יותר מודעים להם בחיי היום יום שלנו.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה על ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

פוסטים אחרונים

הצג הכול

תודה לך גננת יקרה

סופה של שנת הלימודים הגיע, בחלק מהגנים כבר נערכו מסיבות הסיום ובחלקם עדיין לא. נראה כי סוף השנה הוא זמן טוב לסגירת מעגלים והתייחסות לכל אשר היה בשנה שעברה. מידי שנה, לכל מסיבת סיום, נערכים ההורים הרשו

© 2020 כל הזכויות שמורות למרכז הרפז | המרכז הארצי להכשרת גננות לגיל הרך

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים א' - ה' בין השעות 08:30-15:30

     רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב

     09-7966566

     info@m-harpaz.co.il

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

עכשיו תורך להיות גננת

עכשיו תורך להיות גננת!
רוצה לקבל מאמרים? טיפים ועצות בנוגע לעבודה עם גילאי לידה עד 3?
השאירי מייל והצטרפי לניוזלטר השבועי של מרכז הרפז

מאמרים נבחרים

הכשרת גננות

כל מה שאת צריכה הוא לרכוש את הידע ולקבל את התעודה לה את ראויה-שתעשה לך סדר בראש, תיתן לך את הגאווה והמעמד המגיעים לך ותעזור לך למצוא את הדרך הנכונה והמהירה ביותר לתפקיד חייך.
הצטרפי אלינו למסלול להימודים להסמכת גננות לגילאי לידה עד 3

ממליצה מאודדדדד ללימודים במכללת הרפז, תוכנית שנתית לגן אצל המאסטרית מיכל הרפז. קיבלתי ים של חומר לימוד מאוד מעניין . מי שרוצה להרגיש גננת משמעותית בעלת ידע נרחב בכל נושאי הלימוד חייבת ללמוד את זה.

מיה שמש

צרי איתנו קשר בטלפון - 09-7966566 או מלאי את פרטייך