Children's Toys

מאמרים

מה הקשר בין תפיסת זמן להקניית תחושת הביטחון של הילד?

הדבר הראשון שאנו עושים בבוקר, במודע או לא במודע, הוא להסתכל על השעון. ידיעת הזמן נותנת לנו פרופורציות, מכוונת אותנו כמו המחוגים בשעון. את הידע, הוודאות, הביטחון והרוגע שמקנה לנו ידיעת הזמן ותפיסת הזמן, אנו שואפים להקנות לילדינו כבר בגיל צעיר.

איך עושים זאת? כלים מעשיים לבית רגוע ושלו.


כאשר ילדינו קמים בבוקר, הם אינם יודעים מה השעה וזאת מהסיבה שאינם יודעים עדיין לקרוא שעון. מושגים כגון "אחר כך", "בסוף היום", הם ערטילאיים עבורם, וזהו המקום שלנו כהורים לשמש עבור ילדינו "שעון" לכל דבר, כלומר להקנות לילד סדר יום קבוע שיקנה לו במקום השעון את תחושת הביטחון והוודאות שהשעון מקנה לנו. כמובן שאין צורך לומר לילד בן שנתיים "השעה רבע לשמונה, הגיע הזמן ללכת לגן", אנו יכולים לעשות זאת בדרכים אחרות, נתפשות יותר עבורם, אשר מחוברות להקשרים נוספים.

לדוגמא: "כשנסיים לאכול ולצחצח שיניים, ניקח את התיק ונלך לגן ", כלומר, אנו מלמדים את הילד שלאחר סדרת פעולות קבועות, מגיעות פעולות קבועות נוספות.

מהו סדר יום קבוע?

סדר יום קבוע פירושו שישנם עוגנים קבועים במהלך היום, אשר מתקיימים בכל יום סדר היום יכול להשתנות מבית לבית אך מה שחשוב הוא לשמור על יציבות וקביעות.

לדוגמא, הילד קם בבוקר, לאחר התארגנות של לבוש, הילד יושב לאכול, לאחר מכן אפשר לצאת לטיול או להחליט שזהו זמן משחק, ולאחר מכן הולכים לגן. ברגע שאנו חוזרים על הפעולות האלו בכל יום (זמן משחק יכול להתחלף בזמן טיול, העיקר הוא שהילד יודע שיש "זמן" שעושים משהו יחד לפני הגן), הילד יודע מה עתיד לקרות, מה התוכנית, והרבה יותר קל לו להסתגל ולבצע מכיוון שהידיעה מקנה לו ביטחון, רוגע, שלווה, ובעיקר הידיעה הזו מקנה לו את היכולת להיות פנוי רגשית לעסוק בעיקר ולא בתפל.

מה קורה כשאין סדר יום קבוע?

ברגע שאין סדר יום קבוע, לדוגמא ביום ראשון הילד קם, מתלבש (יותר נכון מולבש, כשמדובר בגיל צעיר מאוד) והולך לגן, וביום השני הילד קם מתלבש ונשאר בבית לשחק, ורק אחר כך הולך לגן, הדבר מערער את היציבות של הילד, חסרה תבנית קבועה שהילד יכול להיכנס אליה, להצטרף אליה. התוצאה? ילד פחות שלו, פחות רגוע. חוסר ודאות וחוסר ביטחון גורמים לאי שקט של הילד, ויכולים לגרום גם לכעסים, התפרצויות זעם ועצבנות לגווניה הרבים.

התהפכו היוצרות?

הורים רבים יכולים לומר "אבל היום הילד התעורר מאוחר ולא היה זמן לשחק, התלבשנו והלכנו לגן, ואתמול הוא קם בחמש בבוקר, אז היה המון זמן לפני הגן, הספקנו גם לטייל וגם לשחק". חשוב להבין, ההורים הם האחראים על ניהול הזמן של הילד, באחריות ההורה לייצב את סדר היום ולהחליט מתי מעירים את הילד בבוקר, על מנת לשמור על בוקר רגוע, זורם, מרווח, שיש בו זמן להתלבש בנינוחות, להתחיל את היום בכיף, ואולי גם לטייל או לשחק, זו החלטה שלכם. בסופו של דבר, אנו רוצים ללמד את ילדינו לנוע בנינוחות ובשלווה, ולא בלחץ או סטרס להתחיל את היום (מוכר לכם?)

לא צריך לעמוד עם סטופר

חשוב לא פחות להבהיר, כי אומנם סדר היום בהחלט משמעותי לילדים, אבל יש אלמנט משמעותי יותר בחייהם: הורים רגועים ונינוחים. הדבר האחרון שאנו רוצים לעשות הוא להוסיף לחץ, סטרס וחוסר נינוחות, על אחת כמה וכמה בבוקר, ובזמן ההתארגנות לקראת היום החדש שהתחיל.

חשוב שיהיה סדר יום עם תוכנית ברורה וידועה להורה ולילד מה בא עכשיו ומה אחר כך, אבל אם ישבתם לאכול ארוחת ערב בשש ורבע במקום בשש, זה לא מה שיוציא את הילד מהכלים. הניסיון של ההורה לעמוד בזמנים בשם "המטרה מקדשת את האמצעים", בהחלט יכול "לעזור" להוציא את הילד מהכלים, ברגע שהמטרה נהיית חשובה יותר מהדרך.

אין שום צורך, וזה בהחלט לא תורם לנו דבר, כהורים, אם נהיה קשוחים, ביקורתיים ושיפוטיים עם עצמנו. המטרה היא להוות דוגמא לילדינו, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת, היא באמצעות חיוך, רוחב לב, תכנון חכם ויכולת לנוע בגמישות אל מול המציאות מולנו.

אז מה הסוד?

הסוד הוא קודם כל בהבנה שאנו כהורים משמשים השעון של ילדינו, וכשם שלנו חשוב לדעת מה השעה, מכיוון שזה נותן לנו פרופורציות, גם לילדים חשוב. אולי לא במונחים שאנו מכירים כמבוגרים, אבל בהחלט חשוב לילד להבין, לדעת, לח