Children's Toys

מאמרים

מה לצפות כשמכניסים את הילד לגן חדש?

בעבר, היה מקובל שילדים היו שוהים עם אמא בבית עד גיל 3 עד שנקלטו למערכת החינוך הקדם יסודית. והיום, כעבור עשרות שנים, כידוע דברים השתנו ונשים רבות יוצאות לעבודה מחוץ לבית. לפעוטות הרכים, ההורים מחפשים גן ילדים הקולט ילדים בגילאים אלו, גנים או משפחתונים במגזר הפרטי, או מעונות יום.

הגן, מעניק מסגרת חינוכית לילדים בשעות בהן ההורים נמצאים בעבודה. "תרבות הגנים הפרטיים" הפכה לכל כך לגיטימית עד שהיא נתפסת כאלטרנטיבה העולה על האלטרנטיבה של השארות בבית עם מטפל קרוב.

לא מעט נשמע המשפט "אני חייבת כבר להכניס אותו לגן, רואים שמשעמם לו בבית.." "כמה כבר אני יכולה לטייל איתו לגינה? כמה כבר אני יכולה לקחת אותו לג'ימבורי ? ", "הוא צריך עוד ילדים, יותר פעילות, יותר עניין…" ועם זאת, תחושת חוסר בטחון מקננת בהורים, כאשר מגיע 'רגע האמת' ויש לבחור מסגרת חינוכית לפעוט, אחת כזו שתחנך, תטפל בו, ותספק את צרכיו, למשך 8-9 שעות מידי יום.

מה ילד באמת צריך עד גיל שנתיים ? תינוקות רכים יוצאים לעולם ונראה כאילו הגיעו לשוק בארץ סין. שפע אדיר של גירויים שאף אחד מהם לא מוכר, לא בשם, לא בריח, לא במגע ולא בטעם. בפניי התינוק ניצב אתגר שעשוי לקחת המון זמן עד שיפוענח. בשנותיו הראשונות של הוולד ניצב בפניו עולם ומלואו לחקור וללמוד והכל צריך להיעשות בצורה הדרגתית ולא מציפה, בצורה אמפאטית, סובלנית ולא דוחקת, בצורה נלהבת ולא מובנת מאליה.

כיצד ילדים לומדים את העולם ? תחילה הם מכירים אותו מזווית מאד מצומצמת, הם מאד תלותיים ומונעים מצרכים בסיסיים ודרך סיפוקם ע"י המטפלים היא הדרך המרכזית שלהם ללמוד את העולם. בדרך זו התינוקות למדים להיקשר, לבטוח, להאמין או לחילופין, להימנע ולחשוד.. עם הזמן, הם מפתחים יכולות המתווספות לארגז הכלים באמצעותו יוכלו להכיר את העולם. הם זוחלים ומגיעים ממקום אחד לשני, חולשים על פני שטח גדול יותר, תופסים דברים, מרימים, יכולים לטעום מאכלים רבים יותר, להכיר מרקמים מגוונים יותר. בשלבים אלו הילד יכול לחקור ולהתנסות במרחב וזאת הוא יעשה באופן חופשי ובטוח אם יאמין שהמטפל נמצא שם עבורו . ההתפתחות מורכבת מכמה היבטים ומשלבים וכל שיש לצפות זה שהילד יעבור משלב לשלב תוך מיצוי מלא של כל אחד מהשלבים.

אם כך מה צריכים תינוקות עד גיל שנתיים כדי להתפתח בצורה בטוחה, בריאה וחיובית ? האם זה הג'ימבורי שהם זקוקים לו ? האם הם באמת משתעממים בשלב כלשהו וזקוקים לסביבה דינאמית יותר ? נמצא שעד גיל שנתיים ילדים לא זקוקים לחברה של בני השווים לקידום התפתחותם החברתית והרגשית לפיכך, עד גיל שנתיים ילדים לא זקוקים להיות במסגרת עם ילדים נוספים. ואל ישמע מגישה זו ששוק העבודה עומד לעבור שינוי ולהאריך את חופשת הלידה בישראל … ולכן מסגרות בלתי פורמאליות אלו הן ממש הצלה .

אז מה הורים צריכים לצפות שיהיה בגן ? האם לריבוי חוגים מסעירים ומרגשים ? האם זה חדר ג'ימבורי מפואר ? האם זה חצר מלאה במתקנים ומדשאות ? אם כך, הורים צריכים לצפות למספר דברים :

מבנה :

  1. בטיחות מעל לכל !

  2. סביבת הגן מעוצבת בהתאם לגיל ההתפתחותי של הילדים : כל גן צריך להעניק לילדים סביבה המאפשרת חקרנות והתנסות המתאימה לגילם ההתפתחותי. אם בגן לבני שנתיים יש פינת רופא חולה, ניתן יהיה לדעת שפינה זו איננה מתאימה ליכולותיו ההתפתחותיות של הילד. פינת רופא חולה מאפשרת משחקים סוציו דרמטיים המתאימים לגילאי 4 ומעלה . חצר הגן צריכה להיות מקום בו הילד יכול לחקור ולהתנסות מבחינה מוטורית, סנסורית, חברתית, רגשית וקוגניטיבית. מתקנים כגון מגלשות, בתים מפלסטיק ובימבות יכולים להיות מהנים מאד ומפתחים גם מבחינה מוטורית אך אינם מאפשרים חקרנות ולמידה. בחצר צריכים להיות "גרוטאות" והמון חול, המון חפצים שיצאו מכלל שימוש. זה יכול להיות סירים ומחבתות, קופסאות גדולות, מסננות, דליים וכפות, תנורים, בקבוקים, מיכלים, בדים ועוד. באמצעות הגרוטאות והחול הילדים יתנסו ויחקרו. הם יסננו את החול, יכניסו אותו לדלי, יעבירו חול ממיכל למיכל, יכינו עוגות חול בסירים, יעשו מגדלים וכך ילמדו מושגים על העולם, חוקים כימיים, ביולוגיים, פיזיולוגיים הקורים בעת העשייה. הם יפעילו את הדמיון, יחושו את חומרים וילמדו דרך התנסות וחוויה.

צוות הגן:

  1. מי הוא צוות הגן ? כיצד אהבתו לילדים באה לידי ביטוי ? וותק הצוות בגן יעיד על יציבות וניהול תקין, ניסיונו בתחום יעיד על זיקה למקצוע, מקצועיות ורמת הידע בעבודה עם ילדים יעיד שהם מבינים את צרכיו של הילד וידעו לתת לו מענה.

  2. מנהלת הגן – מהי גישתה החינוכית, כיצד היא רואה ילדים , מה היו המניעים להקמת הגן וכיצד היא תופסת את תפקידו ומקומו של ההורה בגן .

תכנית הלימודים :

דוגמאות לתיקי ציורים של ילדים, וגלריות על הקיר איננה מעידה על הלמידה המשמעותית המתרחשת בגן. ילדים עד גיל שנתיים בפרט וילדים בכלל למדים את הדברים המשמעותיים לאורך כל היום ובכל סיטואציה הכי שגרתית. בעת החלפת חיתול יכולות המטפלות לשוחח עם הילד, לשיר לו ובכך להעניק לו תחושת "נראות", "קיימות", שפתו תתפתח ובאמצעות מגע מלטף נכון יוכל התינוק גם להכיר את גופו.

בעת אכילה יוכל התינוק להכיר טעמים, מרקמים, ריחות. לגעת באוכל, להרגיש אותו, לאכול בצורה עצמאית ולאחר מכן גם להחזיק כפית. לרכוש הרגלים, ערכים וגבולות התורמים לביטחון ומאפשרים פניות ללמידה. לכן לא התפריט עצמו הוא הקובע אלה ההתייחסות לאוכל ולאכילה. האוכל בגן צריך להיות מגוון במרקמו, בצבעים, בטעמים. צוות החינוך צריך לראות בארוחות כזמן ללמידה, לאפשר לילד לגעת באוכל ולא לחשוש מלכלוך ואנדרלמוסיה, לחשוף את הילד למגוון הטעמים והריחות, לדבר עם הילדים בזמן הארוחה ולשקף להם אירועים על השולחן. "הינה עגבניה אדומה", "המרק חמים", "התפוח מתוק", לעודד ולחזק עצמאות ומסוגלות.

תפיסה חינוכית הינה מונח רחב הבא לידי ביטוי בהתייחסות לצרכי הילד, בהבנת השונות בין ילדים, בהבנה לגבי הצרכים ההתפתחותיים המתאימים לכל קבוצת גיל . כל חוג, משחק מפואר, ג'ימבורי וכדומה צריך להיות מותאם לגיל ההתפתחותי, חשוב שהוא לא יציף את הילדים בגירויים ולא יבוא על חשבון חופש הבחירה והחקירה שלהם את הסביבה . למעשה… ילדים עד גיל שנתיים מקבלים את כל זה בבית, ללא ג'ימבורי,ללא חוגים פעמיים בשבוע וללא צעצועים זוהרים. בבית הם חשים שהמטפל נמצא שם עבורם ומעניק להם את הביטחון לפעול ולחקור, הם מקבלים גירויים בהדרגה ולא בהצפה, הם נעים וחוקרים את המרחב, בודקים, ומתנסים וכן, כן.. זה כל מה שהם צריכים לצד הרגלים בריאים, שגרה, גבולות וביטחון, המון חיבוקים, נשיקות ומילים מחזקות . ולחקור, הם מקבלים גירויים בהדרגה ולא בהצפה, הם נעים וחוקרים את המרחב, בודקים, ומתנסים וכן, כן.. זה כל מה שהם צריכים לצד הרגלים בריאים, שגרה, גבולות וביטחון, המון חיבוקים, נשיקות ומילים מחזקות . אז מה הורים צריכים לצפות מגן ילדים ? שייראו את הילד, ינהגו בו בכבוד ואהבה, שיאפשרו לו חופש ללמידה וחקירה, שיעניקו לו סביבה מגרה ולא מציפה ויאפשרו לו להתפתח בנחת תחת מעטפת של הכלה ובטחון.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

פוסטים אחרונים

הצג הכול

תודה לך גננת יקרה

סופה של שנת הלימודים הגיע, בחלק מהגנים כבר נערכו מסיבות הסיום ובחלקם עדיין לא. נראה כי סוף השנה הוא זמן טוב לסגירת מעגלים והתייחסות לכל אשר היה בשנה שעברה. מידי שנה, לכל מסיבת סיום, נערכים ההורים הרשו

© 2020 כל הזכויות שמורות למרכז הרפז | המרכז הארצי להכשרת גננות לגיל הרך

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים א' - ה' בין השעות 08:30-15:30

     רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב

     09-7966566

     info@m-harpaz.co.il

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

עכשיו תורך להיות גננת

עכשיו תורך להיות גננת!
רוצה לקבל מאמרים? טיפים ועצות בנוגע לעבודה עם גילאי לידה עד 3?
השאירי מייל והצטרפי לניוזלטר השבועי של מרכז הרפז

מאמרים נבחרים

הכשרת גננות

כל מה שאת צריכה הוא לרכוש את הידע ולקבל את התעודה לה את ראויה-שתעשה לך סדר בראש, תיתן לך את הגאווה והמעמד המגיעים לך ותעזור לך למצוא את הדרך הנכונה והמהירה ביותר לתפקיד חייך.
הצטרפי אלינו למסלול להימודים להסמכת גננות לגילאי לידה עד 3

ממליצה מאודדדדד ללימודים במכללת הרפז, תוכנית שנתית לגן אצל המאסטרית מיכל הרפז. קיבלתי ים של חומר לימוד מאוד מעניין . מי שרוצה להרגיש גננת משמעותית בעלת ידע נרחב בכל נושאי הלימוד חייבת ללמוד את זה.

מיה שמש

צרי איתנו קשר בטלפון - 09-7966566 או מלאי את פרטייך