Children's Toys

מאמרים

מה קורה כשלא באמת מכירים את הילד לעומק ?

עד כמה אתן באמת מכירות את ילדי הגן הגדלים תחת ידכם בין 8-10 שעות ביום, שישה ימים בשבוע ? אולי השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא עד כמה נדרש, במסגרת תפקיד איש חינוך, להכיר את ילדי הגן ?

לעיתים נראה ששום דבר לא חומק מעיננו בגן אולם בפועל אנו עשויים לפעול כעיוורים. גנים רבים מקבלים ילדים לגן, מוסרים להורים טופס הכולל פרטים בסיסיים על הילד ומכאן מתחילה דרכם המשותפת כאשר ההכרות נעשית בדרך של ניסוי וטעייה .

זוהי הסיבה העיקרית לקשיים רבים הנקרים בדרכם של אנשי הצוות, ולהשלכות הקשות על הילד .

הכרות לא מספקת עם הילד לא תאפשר לנו להבין מהם צרכיו הייחודיים וכיצד עלינו לתת לו את המענה המתאים. כמו כן, אם לא נבין התנהגויות מסויימות של הילד אנו עשויים להצמד להגדרות כלליות המשמשות כהסברים חלופיים שיפיגו את התסכול ואי הוודאות שלנו לגביו . בגנים רבים התנהגויות כמו תוקפנות, חוסר רצון לשבת ולהשתתף בפעילויות, קשיים בתקשורת מול קבוצת השווים, הפגנה של רף תסכול נמוך, קושי ברכישת הרגלים, נחשבות להתנהגויות של ילדים "בעייתיים".

חוסר היכולת לתת להם מענה יוצר תסכול גדול בקרב הצוות שהדרך היחידה להתמודד עימו היא באמצעות הדבקת תוויות.

ישנם מקרים שהקושי נעוץ בעיכוב התפתחותי כלשהו ובצרכים ייחודיים שחייבים מענה תואם. גם לאלו אנו וודאי מחויבים לתת תשומת לב, הבנה ומקצועיות. אולם במקרים אף רבים יותר, התשובה נמצאת ממש מולנו ואנו כאמור, מתוסכלים מהעיוורון שיכול להיפתר באמצעות פקיחת עיננו לרווחה.

שאלו את עצמכם לגבי כל ילד בגן :

איזה ילד הוא במשפחה, בכור, שני, שלישי …? מה ההרכב המשפחתי של הילד -שני הורים נשואים, משפחה חד הורית של אב או אם…משפחה מאמצת או ביולוגית, מגורים עם המשפחה המורחבת ועוד… מהו הרקע התרבותי של משפחתו ? האם הוא נולד בלידה רגילה ? האם ארעו אירועים חריגים במשפחה במהלך חייו של הילד בעבר או בהווה כגון מצב כלכלי חריג, אובדן, מעבר עיר/ארץ, מחלה… האם אחד ההורים נעדר הרבה מהבית – אנשי צבא, נסיעות לחול ועוד… האם לילד יש קושי בשינה בלילה – בהרדמות או יקיצות מרובות בלילה האם לילד יש בעיות אכילה- אכילה בררנית, אכילת יתר… האם אירעו אירועים מיוחדים לאחרונה במשפחה – אח חדש, שינויי בסטטוס של מישהו במשפחה כגון אח גדול שעזב את הבית, חולי של בן משפחה ועוד… כל אלה הן שאלות המעלות מידע שהופך את הילד למה שהוא כיום. מידע זה הוא הרקע וההסבר למרבית ההתנהגויות שלו . ילד שחווה בחייו אירוע עוצמתי מאד, גם אם זה לא ארע לאחרונה, התנהגויות רבות עדיין עשויות לנבוע מאותה חוויה. ילד שאביו נעדר ימים רבים מהבית, עשוי להביע את רגשותיו בהתנהגויות רבות במהלך היום בגן. טווח ריכוז נמוך, חוסר יכולת בדחיית סיפוקים, רף תסכול נמוך, כל אלה יכולים לנבוע מהפרעות שינה הקשורות להרגלי שינה שאינם סדירים, הפרעות שינה מסיבות פיזיולוגיות או תזונה לא מספקת. אכילה רגשית יכולה להתפתח כבר בגיל הרך כתוצאה מצרכים רגשיים בלתי מסופקים. קשיים ברכישת הרגלים יכולים לנבוע מפערים גדולים בין ההרגלים המוטמעים בבית לבין אלו המוטמעים בגן על רקע תרבותי. לדוגמא הרגלים הקשורים לאכילה סביב השולחן, הרגליי ניקיון וכדומה..

מה עלינו לעשות כאנשי חינוך ?

תשובות רבות להתנהגויות שונות טמונות בשיחה רגישה, אמפטית ומאד מקצועית מול ההורה כבר בתחילת הדרך ואחת לתקופה. כשברור לנו שהילד איננו מרוכז במשך היום, מגיב בתוקפנות ומתוסכל בקלות עקב סיבות הקשורות לשינה לא סדירה, לא נצמיד לו תווית של ילד בעייתי, לא נגיב בכעס ונציע לו משחקים אחרים כפתרון לבעיה. במקרה זה נוכל לגשת לבעיה האמיתית, לשתף פעולה עם ההורים במטרה לסייע לילד ולמגר את הסימפטומים המעכבים אותו . עם הבנה מלאה של הרקע והמטען עימו מגיע הילד לגן, נוכל להבין את התנהגויותיו ולהעניק להם את המענה האנדו ודואלי, צוות הגן יחוש מחוזק יותר מעצם הוודאות למול הילד, הגן וההורה יעבדו תחת סימביוזה גבוהה יותר עקב הבנת הצורך ושיתוף למען טובת הילדוהילד וודאי יצא נשכר ושוב יעמוד במרכז.

נכון… בשל השאלה הראשונה שצריכה להישאל, עד כמה אנו נדרשים לדעת על הילד, עולה שאלה נוספת הקשורה לדרך בה נדלה את המידע.

לסיכום

אז כן, על מנת למלא את תפקידנו כאנשי חינוך אנו נדרשים וצריכים את המידע במלואו. המידע יעזור לנו להבין ולראות את הילד, להעריך כל התנהגות שלו גם אם היא חריגה ולהבין את מקורה. השאלות לעיתים עשויות להשמע חודרניות אולם, אנו כאנשי חינוך כמו הרופאים, הפסיכולוגיים ואנשי מקצוע נוספים חייבים להישמר מקצועיים, אמפאטיים ומאד לא שיפוטיים בשיחותינו מול ההורה על מנת ליצור מערכת יחסים סימביוטית שתוביל לשקיפות מלאה. אז נשאל את השאלות במקצועיות וברגישות ונסביר להורה בבהירות רבה על הרציונאל העומד מאחורי שאלותינו ונדאג לשתף את ההורה לאורך כל הדרך.

אז כמה באמת אתם מכירים את ילדי הגן הגדלים ומתחנכים תחת ידכם 8-10 שעות ביום, שישה ימים בשבוע ? וכאנשי חינוך השואפים לגעת בחייו של הילד, כמה באמת אתם רוצים להכיר אותו ?

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

© 2020 כל הזכויות שמורות למרכז הרפז | המרכז הארצי להכשרת גננות לגיל הרך

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים א' - ה' בין השעות 08:30-15:30

     רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב

     09-7966566

     info@m-harpaz.co.il

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

עכשיו תורך להיות גננת

עכשיו תורך להיות גננת!
רוצה לקבל מאמרים? טיפים ועצות בנוגע לעבודה עם גילאי לידה עד 3?
השאירי מייל והצטרפי לניוזלטר השבועי של מרכז הרפז

מאמרים נבחרים

הכשרת גננות

כל מה שאת צריכה הוא לרכוש את הידע ולקבל את התעודה לה את ראויה-שתעשה לך סדר בראש, תיתן לך את הגאווה והמעמד המגיעים לך ותעזור לך למצוא את הדרך הנכונה והמהירה ביותר לתפקיד חייך.
הצטרפי אלינו למסלול להימודים להסמכת גננות לגילאי לידה עד 3

ממליצה מאודדדדד ללימודים במכללת הרפז, תוכנית שנתית לגן אצל המאסטרית מיכל הרפז. קיבלתי ים של חומר לימוד מאוד מעניין . מי שרוצה להרגיש גננת משמעותית בעלת ידע נרחב בכל נושאי הלימוד חייבת ללמוד את זה.

מיה שמש

צרי איתנו קשר בטלפון - 09-7966566 או מלאי את פרטייך