Children's Toys

מאמרים

מעבירים את הלפיד

היינו רוצים לראות את ילדנו הקטנים, אחראים, עצמאיים, כאלו שלוקחים יוזמה, ועושים דברים מהתחלה ועד הסוף. אז איך מלמדים אותם את תורת האחריות? האם נשכיל לשחרר קצת מהחרדות היומיומיות ולתת להם את המרחב הדרוש?

מרגישה חופשייה. אחריות היא תכונה נרכשת, אותה אנו צריכים ללמד את ילדנו, כמעט מגיל אפס, על מנת שביטחונם יתחזק, שיידעו לשלוט במעשיהם, ובעיקר לקבל את התוצאות בדרך הטבעית. כיצד נלמד אחריות מהי? ואת עצמנו – לשחרר.

בחנו את עצמכם

לפני שאנו ניגשים אל הקטנטנים עם משימות אינספור, כדאי שנבחן את עצמנו ונענה על כמה שאלות מנחות: האם אנו מקיימים את הבטחותנו? האם אנו דוחים דברים או מעדיפים לעשותם מיד? האם אנו מגיעים בזמן או נוטים לאחר? האם אנו נוטים ל"בזבז" כספים? האם אנו בעלי ראש גדול או מסתפקים בבינוניות מקצועית?

מודל לחיקוי

כל אלה, ועוד שאלות רבות וטובות, עשויות ללמד אותנו איזה מודל אנו משדרים לילדנו. מעבר לכך, לדבריה של סיגל לוי, פסיכולוגית קלינית מומחית, מהרגע שילד יכול להתחיל לדחות סיפוקים, נוכל בהדרגה להטיל עליו אחריות. הדברים הראשונים עליהם היינו רוצים שיהיה אחראי (בהתאם למה שהוא יכול) קשורים בעיקר לנושאי בטיחות. "בהתחלה אנחנו כמובן משגיחים כל הזמן והילד כלל אינו מודע לסכנות, אך בהדרגה, לקראת גיל שנתיים, בעזרת מסרים חוזרים ונשנים ושלל איסורים, אנחנו כן מצפים מהם שלא ידחפו משהו לשקע החשמלי, שלא ירוצו במהירות לתוך הכביש וכו'"

בהחלטת האומות המאוחדות

סיגל מתארת את שלב העצמאות כשלב מקדים לאחריות. לדבריה, איננו יכולים לגונן על הילד ללא הפסק, כי אז לא ילמד להתמודד בעצמו. סיגל מציעה שניתן לו להתנסות (בהשגחה), ולפעמים לטעות, עד שהוא ילמד ללכת בלי ליפול, לטפס בסולם או להתנדנד. "כל חוויה חדשה היא כמו משחק עבורו, ובדרך כלל הוא רוצה להתנסות בה".

רבים מההורים "נופלים" במקום שבו הם צריכים להעביר את האחריות לילד, כי הם רוצים לפנק אותו, לעשות לו טוב, "במילא זה רק ייקח יותר זמן אם הוא יעשה זאת", אך לדבריה של סיגל, ההורים למעשה פוגעים בהתפתחותו. "ילד שחש שסומכים עליו ושהוא יכול לבצע דברים של גדולים, בטחונו העצמי מתחזק".

הקיר אשם

אחת הטעויות הנפוצות שהורים רבים נוטים לעשות, היא להטיל את האשמה על החפץ "שבגללו" הילד נפל וקיבל מכה. לא פעם אנו שומעים הורים רבים, אם לא את עצמנו: 'פויה הקיר, הקיר אשם, בוא תחזיר לו, תרביץ לו בחזרה'. בעצם האשמת הקיר, ההורה מעביר את האחריות מהילד אל הקיר, השולחן, משאית המשחק או כל חפץ אחר שהתערבב בטעות עם הנפילה הקשה. לדבריה של מיכל, כדאי להראות לילד, שהשתובבות שלו היא שהביאה למעידה, וגרמה לו לקבל את המכה. כיצד מלמדים אחריות? מעבירים את הלפיד לילדים. היו פנויים רגשית – על ההורה לדעת כי שינויים סביבתיים, חברתיים ומשפחתיים, הם תהליך נפשי שגם ההורה וגם הילד עוברים. לכן, על ההורה לדעת לתפוס את מעידות הילד כמשהו לגיטימי, תהליך שיש בו הצלחות וכישלונות.

אפשריות בחירה – הציעו לילד אפשריות בחירה מגוונות, בין אוכל, בגדים או חוגים, ותנו לו את ההרגשה שהוא בוחר מתוך שתי אופציות שעושות את החיים יותר מגוונים.

התאימו מטלה לגיל – ברגע שהילד מסוגל להתלבש בעצמו, עודדו אותו לעשות זאת. אל תעשו את זה במקומו. הוסיפו לו עוד מטלות, במסגרת היכולות שלו, תנו לו להרגיש שהוא תורם ועוזר כמו כל אחד אחר מבני המשפחה. כמו כן, קחו בחשבון את היכולות של הילד ואופיו, ודאגו להטיל עליו מטלות בהן יוכל להצליח.

קבעו הסכמים – אם אנו רוצים לשנות דפוס התנהגות של ילד, הדרך הבטוחה היא להציע הסכמים. את ההסכם כדאי להציע בזמן שהילד וההורה רגועים. כמו כן חשוב שגם ההורה וגם הילד, יעמדו בתנאי ההסכם ויקיימו את הצבת הגבולות שנקבעה מראש. הפעמים הראשונות מוטלות בעיקר על ההורה, עד שהאחריות בעצמה עוברת גם אל הילד.

תסמכו על הילד, גם אם זה קשה – תנו לילד לסיים את המטלה על פי דרכו שלו מבלי "לנדנד" לו או להזכיר לו. אם הוא לא מצליח למלא את המשימה, תבדקו מה תוכלו לעשות כדי לעזור לו. ותרו על הערות עוקצניות שמשפילות את הביטחון, כמו: אתה שכחן כמו אבא שלך, אתה חסר אחריות, זו התנהגות לא בוגרת מצידך ועוד. נסו בעיקר להמנע מהדבקת תוויות.

לסיכום, הקניית אחריות לילדים היא חלק מתהליך העצמה, אשר מקנה בסיס להתפתחותם האישית ועיצובה לטווח הרחוק. כמו בכל תהליך יש בו עליות ומורדות. כהורים, תמיד נהווה מודל לחיקוי עבור ילדנו, לכן כדאי שנחזור לראש הרשימה, ונענה שוב על כמה שאלות בעצמנו.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

פוסטים אחרונים

הצג הכול

תודה לך גננת יקרה

סופה של שנת הלימודים הגיע, בחלק מהגנים כבר נערכו מסיבות הסיום ובחלקם עדיין לא. נראה כי סוף השנה הוא זמן טוב לסגירת מעגלים והתייחסות לכל אשר היה בשנה שעברה. מידי שנה, לכל מסיבת סיום, נערכים ההורים הרשו

© 2020 כל הזכויות שמורות למרכז הרפז | המרכז הארצי להכשרת גננות לגיל הרך

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים א' - ה' בין השעות 08:30-15:30

     רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב

     09-7966566

     info@m-harpaz.co.il

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

עכשיו תורך להיות גננת

עכשיו תורך להיות גננת!
רוצה לקבל מאמרים? טיפים ועצות בנוגע לעבודה עם גילאי לידה עד 3?
השאירי מייל והצטרפי לניוזלטר השבועי של מרכז הרפז

מאמרים נבחרים

הכשרת גננות

כל מה שאת צריכה הוא לרכוש את הידע ולקבל את התעודה לה את ראויה-שתעשה לך סדר בראש, תיתן לך את הגאווה והמעמד המגיעים לך ותעזור לך למצוא את הדרך הנכונה והמהירה ביותר לתפקיד חייך.
הצטרפי אלינו למסלול להימודים להסמכת גננות לגילאי לידה עד 3

ממליצה מאודדדדד ללימודים במכללת הרפז, תוכנית שנתית לגן אצל המאסטרית מיכל הרפז. קיבלתי ים של חומר לימוד מאוד מעניין . מי שרוצה להרגיש גננת משמעותית בעלת ידע נרחב בכל נושאי הלימוד חייבת ללמוד את זה.

מיה שמש

צרי איתנו קשר בטלפון - 09-7966566 או מלאי את פרטייך