Children's Toys

מאמרים

סדר וארגון כאמצעי לפתרון קונפליקטים תוך צוותיים

אחד התחומים הנתפסים כ"מאתגרים" במיוחד למנהלי גנים, הוא ניהול הצוות. נמצא שמרבית המשברים הגדולים ביותר בגני הילדים נבעו מקונפליקטים תוך צוותיים.

האם גם בגן שלך המטפלת תמיד מתלוננת ו"מקטרת" על הגננת שאיננה עושה מספיק? האם גם בגן שלך יש וויכוחים ומריבות בין מטפלות על ביצוע המשימות השוטפות בגן ? האם גם בגן שלך קיימים מאבקי כוחות בין הגננת למטפלות ? האם גם בגן שלך הצוות פועל שלא על פי ציפיותייך ומאחורי גבך ? אולי בזמנם החופשי ובהעדרך הם צופים "באח הגדול" בטלביזיה בזמן שהקטנטנים משחקים ? ועוד ועוד ועוד…

ראשית, חשוב לציין שניהול צוות באופן כללי ובכל עסק קטן כגדול, הינו תורה בפני עצמה, תורה הכוללת היבטים טכניים, כללים וחוקים, היבטים פסיכולוגיים, היבטים שיווקיים ועוד המון היבטים המצריכים ידע וכישורים מגוונים. כשמדובר על ניהול צוות בגן ילדים, סביבה כה דינאמית ומורכבת, הדברים נעשים קצת יותר בעייתיים לניהול. אחת העובדות המאפיינות עבודה בגן ילדים היא, שצוות הגן עובד עם ילדים ולא עם מבוגרים ולעיתים, בשל כך, צוות הגן אינו נוהג על פי אותם חוקים החלים בעסקים המנוהלים ופועלים מול אנשים מבוגרים . תחשבו… אם המטפלת שלך בגן היתה עוברת מחר לעבוד כמזכירה של מנהל בכיר בארגון גדול, האם היא היתה הולכת בבוקר לעבודה באותם הבגדים בהם היא מגיעה לגן ? האם היא היתה משוחחת עם המנהל שלה באותה שפה בה היא משתמשת מולך כמנהלת שלה ? האם היא היתה עובדת, מדברת ומתנהלת בקצב שבו היא פועלת בגן ? סביר להניח שהתשובה היא לא לכל אחת מהשאלות …. עם זאת, ישנם חוקים ושפה שכן חשוב שיחולו בגנים כמו בעסקים הפועלים מול קהל יעד מבוגר וזאת עם שינויים בהתאמה לקהל יעד של ילדים. סוג הפעילות תלויה בתפיסת תפקידם של אנשי הצוות בגן כאנשי חינוך ומודל לחיקוי או כמטפלים העומדים מול ילד שאינו מבין עדיין את אותם חוקים עסקיים, לכאורה. במרבית העסקים הפועלים מול אנשים מבוגרים, חלים חוקים שונים לחלוטין. בד"כ יש המון וודאות, יש יעדים ויש לוחות זמנים המותאמים להשגת אותם יעדים, יש טכניקות עבודה ואסטרטגיות מתוכננות מראש ויש המון וודאות . העובד מגיע בבוקר ויודע בדיוק מה המשימות שלו והכי חשוב, הוא יודע מה תפקידיו בסדר יום קבוע, מתוכנן ומאורגן מראש. הסיבה לפעילות שכזו היא אותם יעדים ומטרות. בעסקים רבים מסתכלים אל האופק וכל יום הוא כלי נפרד שאמור לשמש להשגת אותם היעדים שבאופק. בשל אותה תפיסה, הימים חייבים להיות מאורגנים ומסודרים היטב על מנת להיות יעילים . אחת התופעות החיוביות הנובעות מאותה תפיסה, היא שהצוות העובד באותם עסקים חש יציבות יום יומית, הוא חש תחושת ודאות מכך שהוא מודע לסדר היום ולתפקידיו כאשר הוא מגיע לעבודה כל בוקר . תחושת היציבות יוצרת היקשרות למקום העבודה , לא בהכרח או במודע היא מאתגרת אותו אך היא משרה עליו תחושת ביטחון בבוקר ותחושה של סיפוק מביצוע כל משימותיו היומיות בסוף היום. לפיכך, הדבר הראשון הוא בהכרח ליצור אופק לגן או במילים אחרות חזון. מנקודה זו, כל יום חייב להיות כלי שיוביל אתכם לאותו חזון ואם כך, כדאי שהימים יהיו יעילים במיוחד.

חשוב להבין, שאותה יעילות יום יומית תפרום את הקשרים שנוצרו ממצבי האי סדר, לחץ וחוסר ארגון ותכנון, תשרה תחושת וודאות, ביטחון, יציבות וסיפוק. תחושות אלו יעצימו את מנהל הגן וימזערו את הקונפליקטים והמתחים בין אנשי הצוות ומכאן התוצאות של אותו שינוי הן כבר אין סופיות . אם נתרגם את הנוסחא :

סדר וארגון = בניית סדר יום הכוללת במפורט את תפקידיו של כל איש צוות בגן = התייעלות = אנשי צוות חשים תחושת וודאות, יציבות, תחושת יעילות וסיפוק = בהירות תפקידית ותאום ציפיות = מזעור קונפליקטים תוך צוותיים, מאבקי כוחות ומתחים המעכירים את האווירה בגן. כדי להמחיש, להלן דוגמא מתומצתת:

7:30 בוקר – פתיחת הגן והכנתו לקראת קבלת הילדים: הכנת הגן לפעילות הבוקר, פתיחת חלונות, הדלקת מוסיקת בוקר. רישום שעה ושם המטפלת.

7:30-8:15 – קבלת הילדים עם הוריהם בבוקר: עובדת אחת שעונה לדלת ומקבלת בחיוך וברכה את הילדים וההורים, מקבלת את המידע מפיהם, מסייעת לילד להיפרד מההורה וכו'..כמו כן, שתי מטפלות נוספות, אחת יושבת על השטיח ומשחקת עם הילדים והשנייה יושבת ליד השולחן ומשחקת עם הילדים, כל 5 דקות לערך הן מחליפות משחק. רישום שמות המטפלת.

8:15-8:30 – הצוות מלמד את הילדים לסדר את הגן. חשוב שלא למהר בסידור הגן ולכן להקדיש לכך זמן משלו. סידור הגן יכול להוות חינוך משמעותי לאחריות, שותפות לסדר ועוד . כך הילדים ישתתפו במטלות וגם המפגש יתקיים בזמן. המטפלות והגננת נמצאות עם המטפלות ולקראת סיום סידור הגן הגננת נערכת למפגש הבוקר.

8:30-8:50 – מפגש בוקר+ נטילת ידיים: גננת ואחת המטפלות יושבות במפגש בוקר, מטפלת שנייה עורכת את שולחנות הבוקר לארוחה. בסיום המפגש המטפלת שערכה את השולחנות ממתינה ליד הכיור על מנת ליטול את הידיים לילדים, מטפלת שהייתה במפגש עוברת לשולחן האוכל וממתינה לילדים שנטלו ידיים, הגננת נשארת במפגש על מנת לשלוח את הילדים.

8:50-9:10 – ארוחת בוקר: איש צוות יושב ליד השולחן עם הילדים, אוכל איתם ובכך מהווה להם דוגמא ע"י שהוא טועם ממרחים ומרקמים חדשים ומלמד איך אוכלים ( עם כפית, יושבים ולא קמים, אוכלים רק מתוך הצלחת שלך…)

9:10-10:30 – מעבר+פעילות בוקר מטפלת אחת הולכת לכיור וממתינה לילדים ליטול להם ידיים, אחרי כמה דקות מצטרפת גם המטפלת השנייה, לאט לאט הגננת מלמדת את הילדים איך לפנות את האוכל לקערה שבמרכז, לפנות את הצלחת והכפית לעגלה שליד, במקביל היא שולחת ילדים. בהדרגה, מטפלת אחת מתפנה ומתחילה לסדר את השולחנות לפעילות שוטפת של משחקים, יצירה, פינות …, כשהכל נקי כל אחד מהצוות יושב או ליד שולחן או על השטיח או באחת הפינות ומתחילה פעילות הבוקר.

10:30-10:45 – ארגון וסידור הגן כמו בשעת הבוקר ובהדרגה מוציאים את הילדים לחצר כך שאחת המטפלות כבר מחכה לילדים בחצר. ומיד יוצאות הגננת והמטפלת השנייה ומצטרפות אליה.

10:45-11:30 – פעילות חצר: שעה ושמות העובדים הנמצאים בחצר ותפקידו של כל אחד מהם. פעילות החצר הינה פעילות חשובה מאד הכוללת הזדמנויות אין סופיות לחינוך, לפיכך, יש להגדיר מטרות לפעילות החצר ולחלק את התפקידים בין העובדים בתכנית שהוכנה להשגת אותן מטרות .( חשוב להבין שבאם לא יהיו מטרות מוגדרות, תכנית להשגתן וחלוקת תפקידים, פעילות החצר תהפוך למקום להוצאת אנרגיות עבור הילדים ותו לא והצוות כמשגיח בלבד. מסיבה זו הם אינם נתפסים כאנשי חינוך) .ולכן כל אחת יושבת במקום אחר ומשחקת עם הילדים. לדוגמא אחת בארגז החול השנייה בנדנדות והשלישית במגלשה. תהיה מטפלת תורנית שתכנס כל פעם עם הילדים ותסייע להם עם החלפת בגדים, שירותים, חיתולים וכדומה.

11:30-12:15 – מעבר+ארוחת צהרים: אחת המטפלות נכנסת לגן לערוך את שולחן האוכל, הגננת והמטפלת מלמדות את הילדים לסדר את החצר, כשהמטפלת בגן מסיימת לערוך את השולחן, נכנסת המטפלת השנייה עם חלק מהילדים ליטול ידיים. הגננת בחצר שולחת את הילדים לארוחה, מטפלת אחת מסיימת וניגשת עם הילדים לשולחן ואחת ממשיכה ליטול ידיים. כשמסיימים, יושבים כולם סביב השולחן- כולל הצוות החינוכי.

12:15-12:45 – החלפות: 2 מטפלות מחליפות חיתולים/בגדים, הגננת ממתינה עם הילדים ליד השולחן, אחרי שסיימו להחליף לילדים, ניגשת אחת המטפלות לאזור השינה וממתינה לשאר הילדים. (זאת כמובן אם השטח בו ישנים הוא לא השטח בו אוכלים)

12:45-13:00 – השכבה לשנת צהרים: 2 מטפלות משכיבות את הילדים לישון והגננת מחכה עם הילדים שהולכים ב 13:00 להוריהם.

13:00-15:00 – שנת צהרים, רק אז המטפלות מנקות ומסדרות את הגן,גוזרות ומארגנות ומשאירות להן חצי שעה לנוח. אחרי שהילדים הולכים הולכת הגננת לביתה.

15:00-15:45 – השקמה: בהדרגה מעירות 2 המטפלות את הילדים, מחליפות להן ומסדרות אותן

15:45-16:00 – ארוחת ביניים: הילדים אוכלים ליד השולחן כריכים, והצוות יושב עימם

16:00-17:00 – פעילות אחה"צ: למרות שהצוות עשוי להיות עייף, הצוות יושב עם הילדים ומשחק כאילו השעה הייתה 8:00 בבוקר. חשוב מאד שהילדים וההורים לא יהיו מושפעים מתחושותיהן. מטפלת אחת אחראית על מסירת האינפורמציה להורים איך הילד אכל, עם מי הוא שיחק, מה הוא עשה…, והמטפלת השנייה מסייעת לה.

זוהי רק דוגמא מבין המוני דוגמאות לסדרי יום בגנים. סדר היום חשוב שייבנה על פי תפיסת מנהלת הגן/הגננת וחזונה. אין ספק שזה מצריך התעסקות יום יומית, אין ספק שיומכם הוא עמוס במטלות ואין ספק שאתן נותנות ממיטבכן אך מאמץ ראשוני ל"התניע" את התהליך יוביל אתכם להרגל שגרתי של עדכון סדר היום, הרגל שעשוי להוביל לתוצאות בכל תחומי ניהול הגן ולהביא לכן המון הצלחה ושקט נפשי. רק טיפ קטן עם אפקט ענק, וזו הבטחה!

הכתבה מאת מרכז הרפז בע"מ כותבות : מיכל הרפז ושלי נער

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

#תעודתגננת

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קליטת עובדת חדשה לגן הילדים

לא פעם פנו אלי ליעוץ מנהלות גן מתוסכלות עקב קושי בהתמודדות עם עובדות הצוות החינוכי. בבחינת הדברים לאחור, נראה כי שוב ושוב אותם מקורות לקונפליקטים עולים על פני השטח, בגנים שונים, אצל מנהלות שונות . אחד

© 2020 כל הזכויות שמורות למרכז הרפז | המרכז הארצי להכשרת גננות לגיל הרך

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים א' - ה' בין השעות 08:30-15:30

     רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב

     09-7966566

     info@m-harpaz.co.il

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

עכשיו תורך להיות גננת

עכשיו תורך להיות גננת!
רוצה לקבל מאמרים? טיפים ועצות בנוגע לעבודה עם גילאי לידה עד 3?
השאירי מייל והצטרפי לניוזלטר השבועי של מרכז הרפז

מאמרים נבחרים

הכשרת גננות

כל מה שאת צריכה הוא לרכוש את הידע ולקבל את התעודה לה את ראויה-שתעשה לך סדר בראש, תיתן לך את הגאווה והמעמד המגיעים לך ותעזור לך למצוא את הדרך הנכונה והמהירה ביותר לתפקיד חייך.
הצטרפי אלינו למסלול להימודים להסמכת גננות לגילאי לידה עד 3

ממליצה מאודדדדד ללימודים במכללת הרפז, תוכנית שנתית לגן אצל המאסטרית מיכל הרפז. קיבלתי ים של חומר לימוד מאוד מעניין . מי שרוצה להרגיש גננת משמעותית בעלת ידע נרחב בכל נושאי הלימוד חייבת ללמוד את זה.

מיה שמש

צרי איתנו קשר בטלפון - 09-7966566 או מלאי את פרטייך