Children's Toys

מאמרים

סיפור אישי- 6 צעדים שבזכותם לאסתי יש גן ילדים מצליח

סיפור אישי – אסתי בר כוכבא – מנהלת גן ילדים, ירושלים

שלום שמי אסתי בר כוכבא, אני אמא ל 7 ילדים ומנהלת גן של 120 ילדים. במרץ 2012 היו אצלי בגן 17 ילדים בלבד. היום, במרץ 2016, יש לי גן המונה 120 ילדים

איך הגדלתי את כמות הילדים בצורה כזו משמעותית תוך 4 שנים בלבד ?

הכל התחיל ברגע שהבנתי שיש לי בעיה! הבנתי שאני לא יודעת איך להתמודד עם ההוצאות הכבדות של הגן, הבנתי שיש לי קושי בגיוס כח אדם איכותי, הבנתי שאני לא מצליחה לנהל את הצוות שלי בצורה מועילה, ושההורים לא מרוצים. הרגשתי שהשוטף כל כך 'שוטף' אותי, שאין לי זמן להירגע, לעצור, לחשוב ולתכנן, ואז "נפל לי האסימון" והבנתי שרק אם אגלה מה הסיבה לבעיה ואבין איך עלי לפתור אותה- אני אצליח!

וזה מה שעשיתי. חיפשתי פתרונות ודרכי התמודדות נכונות ויעילות לקידום הגן , להגדלת מספר הילדים, לעבודה נכונה עם ההורים ועם הצוות, ולהתנהלות נכונה מבחינה עסקית ומבחינה חינוכית.

הצעד הראשון – רכשתי ידע כמנהלת גן ילדים

החלטתי לרכוש את הידע המתאים שיוביל אותי לפתרונות. במהלך הלימודים הבנתי שהמפתח לפתרון של בעיות וקשיים רבים נמצא אצלי. לא הגדרתי מטרות, לא ידעתי כיצד להתנהל עם ההורים, לא ידעתי כיצד לבחור צוותים איכותיים, לא היה לי מושג איך בונים תכנית עסקית, ולא היו לי לוחות זמנים ותכנון קדימה . במסגרת הלימודים למדתי דרכים יעילות לניהול הגן. למדתי להבין מהו ניהול גן ילדים וכיצד יש לנהל את הגן לאורך שנים בצורה הטובה והיעילה ביותר ולא "להתמוטט". כבר אחרי מספר שיעורים הרגשתי את השינוי שחל בי : זיהיתי את הקשיים שעצרו אותי מלהצליח ולפרוח, וזיהיתי את הפתרונות שיובילו אותי להצלחה וזה נתן לי תחושת וודאות: אני יודעת מה לעשות! תחושה זו גרמה לי להתנהל ממקום בטוח, האמנתי בעצמי וביכולות שלי, וחשתי רגועה, מה שגרם לי להיות פנויה רגשית לצוות, להורים, ולילדים. כך הצלחתי להקדיש את הזמן הראוי לניהול הגן, ולצמיחתו החינוכית והעסקית.

הצעד השני – למדתי לקחת אחריות

הבנתי שכמנהלת גן אני לא תמיד לוקחת אחריות. דרשתי דברים , אך לא היו לי את הידע והכלים הנכונים להתמודד עמם, וכך יצא שבעצם לא לקחתי את מלוא האחריות על תהליכים עסקים וחינוכיים שמתרחשים בגן. הבנתי שאם לא אקח אחריות מלאה על כל דבר שקורה בגן- הדברים לא יתבצעו. הבנתי שלקיחת האחריות מתחילה מתוך ההבנה שכל מה שקורה בגן קשור אלי- מנהלת הגן

הצעד השלישי – למדתי לארגן את הזמן בין תפקיד הגננת , מנהלת הגן והיותי אמא

לפני הלימודים לא הצלחתי להגדיר מתי אני מנהלת, מתי אני גננת ומתי אני אמא. עשיתי בו זמנית הכל מהכל והרגשתי שאני לא מצליחה להגיע לשום דבר ב 100%. חשבתי שיהיה בסדר. שזה יתחיל מתישהו להסתדר מעצמו. אבל זה לא קרה. במהלך הלימודים הבנתי שאני חייבת ללמוד לחלק את היום כך שאוכל לבצע כל תפקיד בזמן ובמקום הנכון – ובתכנון מראש : בבוקר אני גננת, בצהרים אני מנהלת ובבית אני אמא לילדי. ההבנה של חשיבות הסדר והארגון שלי כאשה המנהלת גן ילדים עזרה לי מאד להצליח בתפקידי כמנהלת גן ילדים.

הצעד הרביעי – למדתי לגרום לצוותים שלי להיות נאמנים לי ולגן

אחד הקשיים העיקריים עמם התמודדתי הייתה גיוס צוות חינוכי איכותי ונאמן לאורך זמן. למדתי שאם אני רוצה שהצוותים שלי יהיו נאמנים לגן וירגישו תחושת שייכות והצלחה אני חייבת להיות בשבילם ולמענם. למדתי שכמו שלילדים יש צרכים גם לצוות יש צרכים ותפקידי כמנהלת הגן לענות לצרכים שלהם: להיות קשובה, אמפטית ומכילה . למדתי שצוות איכותי שעובד תוך שיתוף פעולה מלא, הוא צוות שצריך לבנות אותו, ולהפעיל שיקול דעת לגבי ההתאמה של אשת הצוות לקבוצה מבחינה מקצועית ומבחינה רגשית . למדתי שאני צריכה לדעת לקבל את הצוות ולא לבקר אותו תוך כדי הצבת גבולות ברורים התואמים לתפיסת העולם החינוכית שלי. הצוות שלי מבין היום שיש מקום להעלות כל דילמה לדיון בישיבת צוות: אם זה בינם לבין עצמם, אם זה מול ההורים או דילמה חינוכית מול הילדים, במטרה למצוא פתרונות שיעצימו ויחזקו את הצוות הגן ובו זמנית שיתנו מענה אופטימאלי לילדים ולצרכיהם

הצעד החמישי – למדתי לעבוד עם הורים

דבר נוסף שלמדתי הוא, שבדרך כלל, לא ניתן להגיע למצב שבו "כולם מרוצים" אני בוודאי לא יכולה לשנות את ההורה, וזה לא מתפקידי. עם זאת, הלימודים מאפשרים לך להגיע למודעות עצמית גבוהה בתפקיד, ובין היתר, לנתח ולהבין את דרכי ההתנהגות שלי כלפי ההורים , להבין האם פעלתי נכון או לא נכון, כיצד הגבתי, האם הייתי אמפטית , האם הסברתי את עצמי בצורה ברורה, האם שיקפתי את הרציונל החינוכי והניהולי שלי בשיחה עם ההורה . למדתי שכשאני מציבה גבול להורה ועוטפת את הדרישה ברציונל חינוכי, אותו הורה לומד להעריך, לכבד אותי כמנהלת וכגננת ואף לסמוך עלי. וגם אם הוא לא יהיה מרוצה באותו רגע, סביר להניח שכתוצאה מהדרך הזו, הוא יהיה מרוצה בהמשך. הבנתי שעבודתי כמנהלת גן עם הורים לעולם לא נגמרת. זהו תהליך מעגלי שמתחיל ומסתיים, ומתחיל מחדש. זו מערכת יחסים ארוכת טווח בה לאורך כל השנה הצוות ואני פועלות לשמור על רמת שביעות רצון גבוהה מצד ההורים .

הצעד השישי – למדתי לשווק את הגן