Children's Toys

מאמרים

תהליכים רגשיים ומקצועיים עם כניסת אשת צוות חדשה

זה בטח קרה גם לכן. סיימתן פרק אחד בחיים, והתחלתן חדש, אולי זו הייתה העבודה הראשונה בחייכן הבוגרים או העבודות שבאו לאחר מכן. פתחתן דף חדש במקום עבודה חדש וזר… אינכן מכירות את המקום, את הצוות הנוכחי, ואת הכללים והקודים המקובלים.

ומן העבר השני, בוודאי כל מנהלת גן חוותה תהליך קליטה של אשת צוות חדשה לגן הילדים. וגם כאן, עליה ללמוד להכיר את העובדת, את ערכיה ואופייה, בפן המקצועי והאישי.

קליטה והסתגלות הינם אחד התהליכים הראשונים שמתרחשים במסגרת הכרויות חדשות בין בני אדם, ובכניסה למקום עבודה חדש, ויש לנהל את התהליך על מנת להצמיח ולתחזק צוות איכותי ומיומן שיהיה שותף מלא בהצלחתו העסקית והפדגוגית של הגן.

כאמור, תהליך הקליטה של עובד חדש לגן, הינו חוויה רגשית לא פשוטה עבור אותה עובדת חדשה, שעוברת מגוון רחב של תהליכים מקצועיים, סוציולוגים, תרבותיים ומקצועיים , כמו גם עבור הצוות החינוכי, עבור מנהלת הגן, ואיך לא, גם הילדים מושפעים מהתהליך.

על מנת להצליח בתהליך, קרי לגרום לאותה עובדת חדשה לתחושת שייכות, לויאליות, ולבצע את עבודתה מבלי לשאת תסכולים מיותרים, יש להכנס לתהליך במודע ולקחת בחשבון כמה וכמה דברים:

  1. משך תקופת ההכשרה של עובד חדש- לקחת בחשבון שתקופת הכשרה של עובד חדש נמשכת בין שבועיים לשלושה חודשים. זוהי תקופה שבה המעסיק ממשיך להשקיע בעובד ולא מקבל תפוקה מלאה, כלומר לא מממש את פוטנציאל המרבי שלו.

  2. ההשפעה על הילדים – עלינו לקחת בחשבון שהילדים נחשפים ועוברים אף הם שינויים ומעברים עם קליטתו של איש צוות (וזו עוד סיבה כמובן שעלינו למזער חילופי כ"א ולשמר עובדים קיימים) במידה ובכל זאת ונאלצתם להחליף איש צוות, ערכו ראיון עבודה מעמיק וממושך על מנת להפחית קליטה לא נכונה של איש צוות לגן .

  3. הפן הרגשי- תהליך הקליטה למקום עבודה חדש כולל בתוכו תהליך רגשי של שינויים ומעברים. במצבים אילו שהמציאות עמומה ואי הוודאות רבה על הוודאות, עלול להווצר מצב רגשי של קושי בתפקוד אופטימלי, ואפילו עד כדי "שיתוק" ממשי. לכן, על מנהלת להבין שהדבר המרכזי שעליה להוביל אליו הוא הקניית תחושת שייכות לגן. תחושה זו לא נבנת ביום אחד. עליה להיות סבלנית, אמפטית ורגישה לאותו תהליך רגשי, ולאפשר לה להתאקלם בהדרגה. ניתן ורצוי להעזר באשת צוות ותיקה שתסייע לה לחוש בטחון, וחלק מהקבוצה .

  4. פערים בתפיסת העולם החינוכית ומימושה-כל אחד מאיתנו מגיע עם סל ערכים, לכל אחד יש מנטליות שונה, ולא תמיד ניתן לגייס אנשי צוות דומים (וגם לא תמיד זה מומלץ) יתכן שכבר בימים הראשונים תזהו פער גדול בין תפיסת העולם החינוכית של אשת הצוות, לעומת תפיסת העולם שלכן. אם כך, כבר בימים הראשונים עשויים להיווצר קונפליקטים רבים שמקורם בפערים אילו. כמו: מהי למידה משמעותית בגן הילדים, איך לבנות תוכנית לימודים תואמת התפתחות איך להתאים את הסביבה החינוכית לגיל ההתפתחותי של הילד ועוד. לכן חשוב להקדיש תשומת לב לפערים אלו, במסגרת ההדרכה והחניכה. נושאים כגון אלו יש להעביר באופן ברור הכולל הסבר כיצד מיישמים אותם בחיי היום יום בגן. אם נחזור לדוגמא "מהי למידה משמעותית" תוכלו למשל להסביר שבמפגש הבוקר בנושא סתו הילדים דורכים יחפים על עלי שלכת, מכיוון שלתפיסתכן לימוד על עלי שלכת לא יהיה משמעותי אם רק נדביק אותם על הלוח ונספר סיפור.

  5. פערים חברתיים- קליטה של איש צוות חדש למערכת יוצרת זעזוע למערכת כולה . איש הצוות צריך לעבור תהליך חיברות מחדש (סוציאליזציה) . לא מעט פעמים נוצרים מצבים בהם אחת העובדות או יותר אינה שבעת רצון מהעובדת החדשה, ועשויה לרגיש מאוימת ולהקשות על התהליך כולו. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי החל ממבטי נאצה וכלה בשיתוף אמוציונאלי של חברות הצוות בנוגע לדעתה האישית על אותה עובדת… בשלב זה מנהלת הגן צריכה לעשות תהליכי פיקוח ובקרה: עליה לראות כיצד העובדות מתיחסות למטפלת החדשה, ואף רצוי למנוע זאת ויפה שעה אחת קודם: יש לערוך ישיבת צוות , טרם קליטתם של העובדת החדשה לגן, ולשמוע את התייחסותן לנושא , איך הן מרגישות עם השינוי החדש, באילו קשיים הן עשויות להתקל ומה ניתן לעשות על מנת להקל עליהם ולסייע לה.

  6. פערים תרבותיים- לא פעם מתקשה איש צוות להיקלט לגן בגלל חוסר התאמה תרבותית, או בגלל אפליה תרבותית. בעבר ייעצתי והדרכתי צוות חינוך בגן אשר סרב בתוקף לקבל אשת צוות מצוינת בגלל צבע עורה.קיימים מקרים בהם ישנם אנשי צוות שנתקלים בפערים תרבותיים שמקשה עליהם לקבל את הנעשה בגן…. מקרה נוסף שייעצתי לגביו, היה לגבי אשת צוות חדשה, שעלתה ממדינה קרה , והייתה נוהגת להלביש את ילדי הגן מעיל צעיף וכובע, גם במזג אוויר סתווי, עד לכדי שהילדים התקשו לשחק בחופשיות… אם כך, יתכן שישנם שתפגשו עם נשות חינוך מקצועיות ואיכותיות שיתכן שלא יתאימו לגן בגלל פער תרבותי. במידה והחלטתן לגייס בכל זאת, יש לצפות את הפערים לגשר עליהם.

  7. קליטה ארגונית – במסגרת תהליך הקליטה של איש צוות חדש על מנהלת הגן לשתפו בתפיסת העולם החינוכית וישומה בגן. עלינו להגדיר לאיש הצוות –

  8. מהי תפיסת העולם החינוכית של הגן ?

  9. כיצד מישמים אות הלכה למעשה בכל גיל וגיל ?

  10. מהי הגדרת התפקיד שלו ?

  11. מהם תחומי האחריות שלו ?

  12. חשוב לערוך תאום ציפיות שכל צד יגדיר איך הוא רואה את העבודה בגן, מה כל אחד מצפה מהשני לדוגמא: מטפלת יכולה לבקש שבמידה ויש לה קונפליקט עם הוריה היא מבקשת גיבוי מולו ואם למנהלת הגן יש לה מה להעיר היא תעשה זאת בארבע עיניים. מנהלת יכולה לאמר שהיא מצפה מהמטפלת לתת להורה דיווח של מה שהילד עשה היום בגן כמו, מה אכל, איך ישן ואיך היו היציאות אך לא לתת מענה מקצועי להורה.

  13. מהו סדר היום באותה קבוצת גיל בה המטפלת עובדת ?

  14. לשתף במה עליו לעשות במהלך סדר היום לדוגמא מנהלת יכולה לבקש ממטפלת לאכול עם הילדים את האוכל של הגן ולא לעמוד ולדבר עם שאר הצוות. ולתת רציונל חינוכי- אנחנו אנשי הצוות מהווים מודל לחיקוי וכשאנו עומדים אנחנו מהווים לגיטימציה גם לילד לקום…

לסיכום, אחד הגורמים החשובים בתהליך הקליטה הוא לתת לאיש הצוות תחושה של בטחון במקום העבודה החדש שלו. תחושה של וודאות מה עליו לעשות וכיצד עליו למלא כל מטלה. ככל שרמת הוודאות שלו תגדל כך תחושת הבטחון שלו במקום תגדל בהתאמה. הוא ירגיש תחושה של מסוגלות ורצון לנתינה ועשיה חינוכית. תפקידינו כמנהלות גן לתת לאיש צוות, את התמיכה הרגשית, ההדרכה המקצועית ולהבין שככל שנשקיע באותו איש צוות כך יכולת הנתינה שלו תגדל.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

#תעודתגננת

פוסטים אחרונים

הצג הכול

קליטת עובדת חדשה לגן הילדים

לא פעם פנו אלי ליעוץ מנהלות גן מתוסכלות עקב קושי בהתמודדות עם עובדות הצוות החינוכי. בבחינת הדברים לאחור, נראה כי שוב ושוב אותם מקורות לקונפליקטים עולים על פני השטח, בגנים שונים, אצל מנהלות שונות . אחד

© 2020 כל הזכויות שמורות למרכז הרפז | המרכז הארצי להכשרת גננות לגיל הרך

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים א' - ה' בין השעות 08:30-15:30

     רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב

     09-7966566

     info@m-harpaz.co.il

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

עכשיו תורך להיות גננת

עכשיו תורך להיות גננת!
רוצה לקבל מאמרים? טיפים ועצות בנוגע לעבודה עם גילאי לידה עד 3?
השאירי מייל והצטרפי לניוזלטר השבועי של מרכז הרפז

מאמרים נבחרים

הכשרת גננות

כל מה שאת צריכה הוא לרכוש את הידע ולקבל את התעודה לה את ראויה-שתעשה לך סדר בראש, תיתן לך את הגאווה והמעמד המגיעים לך ותעזור לך למצוא את הדרך הנכונה והמהירה ביותר לתפקיד חייך.
הצטרפי אלינו למסלול להימודים להסמכת גננות לגילאי לידה עד 3

ממליצה מאודדדדד ללימודים במכללת הרפז, תוכנית שנתית לגן אצל המאסטרית מיכל הרפז. קיבלתי ים של חומר לימוד מאוד מעניין . מי שרוצה להרגיש גננת משמעותית בעלת ידע נרחב בכל נושאי הלימוד חייבת ללמוד את זה.

מיה שמש

צרי איתנו קשר בטלפון - 09-7966566 או מלאי את פרטייך