Children's Toys

מאמרים

תוכנית לימודים לסתיו לגילאי 0-3


במהלך שנת הלימודים בגן, בצמוד ללוח השנה העברי יש אינספור הזדמנויות נפלאות ללמידה: חגים, אירועים ועונות השנה. והנה אנחנו בסתיו, והשיר "כבר נושרים העלים בשדרות וגנים, כבר רוכבות במרום שיירות עננים.." מתנגן לי בראש, ולפתע אני מזהה בעיה… את רוצה ללמד את הילדים על הסתיו ? ….. איך נעשה זאת, אם הסתיו עדיין לא לגמרי כאן? ילדים בגיל הרך, למדים אך ורק מן המוחשי אל המופשט. תרצי ללמד את הילד על פירות הדר ? הביאי אותם לגן, הילד ימשש, יריח, יטעם, יסחט..וכך ילמד מהם פירות הדר. תרצי ללמד על החורף? הגשם והשלוליות, הקור והבגדים הארוכים יזמנו עבור הילדים את הלמידה הזו. אך כיצד נלמד ילד בגיל הרך על הסתיו, אם –  הנחליאלי עדיין לא הגיע, העלים לא לגמרי נושרים, בשמיים עוד לא ממש רוכבות שיירות עננים, והילדים – בגדי קיץ עדיין לובשים… ? קשה לילד להבין מהי "עונה". זה מושג מאד מופשט. אנחנו, המבוגרים יודעים שכל מאפייני עונה הם הם המייצגים את העונה. אז מה עושים ? מה שניתן לעשות לעשות לעת עתה, הוא ללמד את מאפייני העונה. דעי, שהילד לומד את המאפיינים והסמלים – ולא את העונה. הוא לא יעשה את הקישור בין הנחליאלי שמגיע בסתיו לבין המושג סתיו, כי מה בעצם ההבדל בין כל ציפור חביבה אחרת שהתיישבה על חלון הגן? וגם אם נאמר לילדים "נחליאלי מגיע רק בסתיו"… כאמור, הם עדיין קטנים מידי בכדי לעשות את ההקשר ללא למידה מוחשית. מאפייני עונת הסתיו עלי שלכת החצב גינה בגן חלזון גשם על מנת לתרום לקידומו של הילד קריטי לקרוא הנחות יסוד אילו ביסודיות רבה

  1. זכרי שבגילאים 0-3 כל דבר הוא חדש ולא מוכר, גם עבור ילדים שחוו את החג בשנת חייהם הראשונה

  2. הלמידה בגיל הרך תמיד תיהיה מן המוחשי אל המופשט: תמיד מראים לילד את 'הדבר האמיתי' .

  3. הילד לומד להכיר את העולם באמצעות חמשת חושיו. כל דבר חדש הוא יכניס לפה, יבדוק את הטעם והמרקם, ימשש, יתחכך. כשהוא יסיים לחקור את ה 'דבר' החדש, הוא פנוי "ללמידה על למידה", כלומר לעשות שימוש עם אותו חומר/חפץ עם חומרים וחפצים נוספים שהכיר.

  4. בכל פעילות עליך לחשוב כיצד לאתגר את הילד ללמידה מרתקת ומעניינת. לדוגמה: הילד הכיר מגוון רחב של בדים (הכללה), ילמד למיין את הבדים עפ"י צבע או אף ברמה גבוה יותר מיון עפ"י בד שקוף ואטום.

  5. יש העביר פעילות בקבוצה קטנה, עד 3-4 ילדים לפעילות של 10 דקות. ניתן לקיים זאת בשעת המשחק בחצר, בכל פעם להכניס קבוצה קטנה של ילדים ולשבת במקום שקט בגן.

  6. מכוון שבגיל זה סף הריכוז של פעוטים נמוך, על הגננת להכין את הפעילות בטרם את מזמינה את הילדים

  7. על תכנית הלימודים להיות תואמת גיל והתפתחות המתבססת על הכרות מעמיקה על הילדים במטרה: – לקדם את הילד ביחס לעצמו (ולא ביחס לכלל ילד הגן ) – לחזק את היכולות האישיות שלו ובמקביל להקנות לו ידע חדש

  8. זכרי, הם "רק ילדים"! לא ניתן ואין צורך "ללמד הכל" הלמידה היא נקודתית ואינה מופשטת. ילד אינו מתעמק במשמעות הלמידה ומה נסתר מעבר לה, אלא מקבל וקולט את המידע שנמסר לו. חשוב בהזדמנות זו לחבר את הלמידה גם למתרחש בבית שנתחיל ?                                                                                                               תכנית לימודים – מאפייני עונת הסתיו

מטרת על: הילד יכיר את מאפייני העונה צבעים – חום, ירוק, צהוב,כתום, לבן, אפור, כחול מושגים רלוונטיים: שלכת, נחליאלי, חצב, גינה, חילזון, גשם מיומנויות: מיון והכללה ערכים: שיתוף ושותפות, חברות מטרת הפעילויות: הכרות מוחשית של הפעוטים עם מאפייני עונת הסתיו פעילות #1: אני מכיר/ה את עלי השלכת, גילאי חצי שנה עד שלוש הגננת תניח על הרצפה מגוון של עלים. עלים יבשים בכל הגדלים והצבעים, ועלים טריים בכל הגדלים. הילדים ימששו, יריחו, וישליכו את העלים מהיד אל הרצפה. הילדים הגדולים יותר יכולים לנשוף על העלים. ילדים הולכים ידרכו על עלי השלכת וילדים זוחלים ימעכו את העלים היבשים בידיהם. איזה צליל מפיקים העלים היבשים ? מהם הצבעים של העלים? פעילות #2: אני לומד להכליל למיין את העלים, גילאי שנה וחצי שנה עד שלוש הגננת תביא 2 קופסאות ותניח באחת מהן עלה יבש, ובשניה עלה טרי . הציעי לילדים לשים את העלים במקומם, וסכמי: "מה יש בכל קופסה? בקופסה החומה יש עלים יבשים, ובקופסה הירוקה עלים ירוקים" ילדים גדולים יותר יכולים למיין לפי גדלים וצבעים. פעילות #3: אני מכיר את החצב, גילאי שנה וחצי שנה עד שלוש החצב הוא פרח מוגן. ניתן להכיר ליל