Children's Toys

מאמרים

תיבות פעילות



תיבות פעילות – על קצה המזלג

מהן תיבות פעילות ?

תיבות פעילות הן ארגזים, קופסאות או מגירות המכילות חפצים שיש ביניהם גורם מאחד ומקשר – על פי החלטה של המחנכ/ת. המכנה המשותף יהיה ברור מאוד, בעל תכונה גלויה. תיבה פשוטה שלא דורשת מאמץ וחקירה בלתי פוסקים.

בשנות החיים הראשונות הילדים לומדים ומבינים מושגים על העולם באמצעות פעולות ישירות עם חומרים ועצמים. (מלכה האס) באמצעות משחק בתיבות פעילות הילדים נחשפים למגוון של מרקמים, צבעים, חומרים, ריחות, גדלים ותכונות. המשחק בתיבות פעילות מאפשר מפגש והתנסות עם מגוון של חפצים המאפשרים גירוי חושי בדרכים שונות ומסייע ליצור המשגה של תכונות. התיבות גם מאפשרות טיפוח יצירתיות, טיפוח עצמאות, ומעודדות דמיון וחשיבה. כאשר פעוט משחק בתיבות ממוינות נדרש פחות תיווך מצד המבוגר, וגם כאן ישנו מרכיב של עידוד עצמאות.

בגן הילדים, במהלך משחק בתיבות הפעילות, ניתן ומומלץ להתבונן בילדים ולהכיר אותם באמצעות המשחק: תוכלו לשים לב כאשר ילד בוחר פריט שכבר בחר בן בפעם הקודמת. כאשר ילדים מצרפים פריטים שונים זה לזה. כאשר הילד מכיר את התכונות של החפץ אותו הוא בחר ומיישם אותן במשחק.

איך מכינים תיבות פעילות ?

עד גיל שנה עוסק התינוק בבדיקה רב חושית ולכן תיבות הפעילות תהיינה עשירות בפרטים המגרים את כל החושים גם יחד. מומלץ למיין את התיבות לפי חומרים, כאשר הפעוט יסיים להכיר את החומר עצמו, הוא ישתמש בו כאביזר. תוכלו להכין תיבות כגון: תיבת בדים התכיל פיסות בדים שונות: צבעים,גדלים ומרקמים תיבת כדורים: תיבת כדורי גומי/פלסטיק/בד בצבעים ובגדלים שונים תיבת קופסאות פח : חלקן פתוחות, חלקן סגורות. בקופסאות הסגורות תוכלו לשים גרגירי אורז לשם הפקת צליל. תיבת בובות : בובות מבד או מפלסטיק/גומי, חיות צמר

החל מגיל שנתיים מתרחש תהליך בניית מושגים וראשית המיון. שימו בתיבות פריטים מוכרים המתחברים למושגים קיימים ובד בבד, פריטים לא מוכרים שיסייעו לבניית מושגים חדשים. בשנת החיים השניה של הפעוט תוכלו להכין תיבות כגון: תיבת קופסאות בגדלים שונים תיבת גלילים וקונוסים שונים תיבת בקבוקים בגדלים שונים : תוכלו למלא במעט מים את הבקבוקים ולצבוע את המים בצבעים שונים תיבת עץ : חלקי עץ שונים (שאריות של חפצי בית, פסולת נגרות)

מגיל שלוש , המטרה המרכזית בהגשת התיבה היא יישום המושגים ומתן אפשרות לצירופים. תיבת כלי מטבח תיבת בגדים וחלקי לבוש שונים תיבת מפתחות תיבת רופא

כאמור, מכיוון שכמעט ולא נדרש תיווך מצד המבוגר , ניתן ומומלץ להגיש את התיבות בזמני מעבר: התארגנות לארוחה, החלפת חיתולים, וכך הילדים יהיו עסוקים במשחק ולמידה ולא יסתובבו חסרי מעש.

לסיכום, תיבות הפעילות מאפשרות משחק חופשי, התורם להתפתחות הילד ומעודד לעצמאות, וכמובן מסב לילדים הנאה מרובה.

מצורפת טבלה מתוך ספרה של מלכה האס: פעוטים פועלים ומתנסים בארגז גרוטאות ובתיבות פעילות". (1986)

תיבות פעילות מותאמות להתפתחות הילד

בטבלה זו מובאות דוגמאות של תיבות פעילות, בחלוקה ל-3 שלבים בהתאם לגיל הילד

שלב א'

שלב ב'

שלב ג'מתחילת הגשת התיבות בגיל חצי שנה בערך עד גיל שנה- שנה ורבע מכוונות התיבות לבדיקה רב חושית בלבד.מגיל שנה ורבע עד גיל שנה ושלושת רבעי בערך מושם הדגש על הבחנת הדומה והשונה. התיבות מכוונות להתחלת בינוי המושגים המוכללים וגם לחיקוי פעולות המבוגרים בחיי יום יום.מגיל שנה ושלושת רבעי –שנתיים עד גיל שלוש מכוונות התיבות להגמשת והרחבת המושגים וכן למשחקי חיקוי וסימול.

בכל השלבים מכוונת התכולה העשירה של תיבות הפעילות קודם כל לאימון ולחידוד התפישה.תיבת בדים תכיל פיסות בד שונות מבד של שק וסחבה עד לבד של הינומת כלה.תיבות נפרדות של חלקי לבוש, כגון כובעים שונים ככל האפשר או כפפות שונות ככל האפשר.תיבה מעורבת של חלקי לבוש מגוונים ביותר, גם כאלו שאינם בשימוש יום יומי ובעיקר פריטים מעניינים המורכבים מחומרים שונים.תיבת נייר תכיל ניירות אריזה צבעוניים, קרטון גלי, מגבות נייר, נייר כסף וכו'תיבות נפרדות של גלויות וקלפים או קופסאות אריזה צבעוניותתיבה של כתבי עת צבעוניים    וכן