Children's Toys

מאמרים

6 עקרונות לחוויה סוחפת של הילד מהקראת ספר

כל שנה בחודש זה אנו נוהגים להקדיש בגן תשומת לב מוגברת לנושא "הספר" בצלו של שבוע הספר העברי. גם השנה, על אף ששבוע הספר העברי נדחה לספטמבר, אני ממליצה להעמיק בעולם הנפלא של הספרים.

כיצד הקראת סיפורים תורמת להתפתחות הילד? פיתוח ידע בכלל התחומים: פיתוח לשוני, תופעות טבע, תופעות חברתיות. פיתוח הדמיון והיצירתיות: האזנה למגוון סיפורים מסוגים שונים תורמת לפיתוח דמיון – חיזוי מראש, מה יקרה בעלילה. פיתוח הפן הרגשי – שעת הסיפור מהווה הזדמנות עבור הילד להביע את רגשותיו האישיים בעקבות נושא הסיפור.  אינטראקציה חיובית– גננות והורים רבים מתעניינים תוך כדי קריאת הסיפור איך הילד היה מרגיש באותה סיטואציה ומדובבים אותו לדבר ועל ידי כך נוצרת קירבה לילד. מהו הגיל שאפשר להתחיל? ההמלצה היא להתחיל לקרוא סיפורים לילדים כבר מגיל אפס: "אולי בהתחלה הם לא מבינים, אבל הם שומעים את קולנו המוכר והמרגיע, מרגישים את מגענו המלטף ומפתחים הרגל טוב כבר מינקות" (ד"ר יעל דר בספר "עוד סיפור ודי"). תינוקות עד גיל שנה מגלים את הספר בספרי קרטון או בד, ומכירים בעיקר ספרי תמונות מספרות, ספרי הפעלה להכרת מרקמים שונים, למשחקי מחבואים (קוקו) ולהשמעת צלילים שונים. הפעוט נהנה במיוחד מצלילים ומקצב, כך שכדאי לבחור ספרים הכתובים בחריזה ובקצב, שמהם הילד ייהנה, גם אם אינו מבין את כל המילים ("בוא אלי פרפר נחמד"/ ברגשטיין פ'). בגיל שנה מטרתנו היא לאפשר לילד ללמוד להיות עצמאי וחופשי בגבולות הקיימים: למשל לדפדף לבד בספר קשיח או מבד. בגיל זה, נכון להגיש לילדים בעיקר שיר-סיפור, שירי אצבעות. גילאי שנתיים עד ארבע – נכון להתאים את נושא הספר למציאות הילד. למשל ספרים בנושא גמילה מחיתולים, ממוצץ ומבקבוק, הצטרפות אח חדש למשפחה, כניסה לגן ילדים, בעלי חיים, רגשות שהילד חווה ועוד. חשוב מאוד להראות לילדים את האיורים שבספר. התמליל לגילאי שנתיים-שלוש הוא קצר והתמונה באה להשלימו ובכך לסייע במעקב אחר הספור. 6 עקרונות להנאה מובטחת של הילד מהסיפור: 1. לפני הקריאה לילדים: חשוב שאנו נקרא את הספר מספר פעמים נבין את המסרים של הספר, נסמן לעצמנו מה נדגיש בעזרת הקול, שפת הגוף, הבעות פנים. 2. בחירת המקום: לא ממש משנה היכן מקריאים את הסיפור. תנו לילדים להחליט איפה הכי נוח להם. יחד עם זאת, עלינו לכוון  למיקום מתאים- בעל מיעוט בגירויים חיצוניים, על מנת-לסייע להם במיקוד הקשב. 3. העיתוי המושלם: בכל עת שרוצים , אפשר להפיק תועלת והנאה מן הספרים. ילד עייף ורעב, לא יהיה פנוי לקריאת ספור. 4. העברת המסרים: תוך קריאת הסיפור ניצור קשר עין  רציף ומתמשך עם הילד על מנת להעביר תחושות, מסרים ערכים, דילמות, קונפליקטים ועוד. נסתכל אל הילד לראות אם הוא מזדהה עם העלילה, מתרגש, מופתע. 5. העברת עמוד: על מנת לשמור על רצף הסיפור, לפני שנהפוך עמוד כדאי להכין את האצבע על העמוד הבא כדי לא ליצור הפסקה בסיפור. 6. חזרתיות: זכרו שילדים אוהבים את המוכר והבטוח ולכן החזרתיות של הסיפור, הצליליות והקצביות הקבועים, יאפשרו לילד לזכור את הספר ואת הרצף שלו. הילד ירגיש בטחון שהוא מכיר את הספר והוא יכול להיות פעיל עם הספר, תוך כדי הקראתו. במידה ונשנה ספרים לעיתים קרובות, הילד לא יתרגל, לא ידע מה מצופה לו וירגיש הרגשת אי בטחון לפעול (לוין, & רות, 1980). לסיכום: ידוע כי קריאת ספרים לילדים מפתחת את כל תחומי ההתפתחות: חברתי, רגשי, מוטורי, שכלי, דמיון ויצירתיות. וחשוב לזכור כי בסופו של דבר, מטרת הקריאה היא להעניק חוויה והנאה לילדים. **בספר "עוד סיפור ודי" של ד"ר יעל דר, ניתן למצוא הסברים על חשיבות קריאת הספרים בכל גיל ואף המלצות על ספרים על פי גילאים. ועוד ספרים מומלצים גילאי לידה עד שלוש: חיפושית ושמה מושית/ מיריק שניר הטקסטים הקצרצרים והמתנגנים ירתקו בצליליהם את הקטנטנים, ויהוו כניסה ברגל ימין לעולם הספרות כבר בגיל חודשים ספורים. אפשר לדקלם או לשיר אותם, ואף להוסיף תנועות ידיים וגוף שיהפכו את ההאזנה לחוויה רב חושית. הוצאת הקיבוץ המאוחד. דגדוגים / דתיה בן-דור  שירי המשחק והשטות בספר יעשירו את עולמם של הקטנטנים בהומור, דמיון וצליל, ומקצביהם המתנגנים מאליהם יגרמו להם הנאה רבה אפילו בטרם יבינו לגמרי את תוכנם. הוצאת מודן. העכביש העסוק / אריק קארל  רובנו מכירים את שמו של הסופר והמאייר אריק ארל מספרו "הזחל הרעב", אולם "העכביש העסוק" הוא ספר מוצלח לא פחות, שמשלב גם כן למידה דרך מגע. הספר המשעשע מפגיש את הפעוט עם חיות המשק על שמותיהן וקולותיהן, וכן מאפשר לו להכיר באופן תחושתי ממש את תהליך טוויית קורי העכביש. הוצאת הקיבוץ המאוחד. איפה גברת זרת / שולה מודן ואלונה פרנקל  ספר משחק המגיע בצירוף בובות אצבע צבעוניות ורכות, ומאפשר להורה ליצור מעין מיני הצגה עבור התינוק, המשלבת שמיעה, ראייה ומגע ומסייעת לו להתוודע לגופו בדרך של דמיון ומשחק. הוצאת מודן. ברכבת יושבת ארנבת / טובה שינברג  סיפור-משחק המתאים לשלבי הינקות המאוחרים, כאשר משחקי הדמיון הראשונים מתחילים להתפתח, ושורת כיסאות עם כמה בובות נדמית פתאום כהזמנה להרפתקה. האיורים המעוגלים בצבעים רכים שציירה אורה אייל משקפים היטב את המתח המתהווה בנפש הקטנה בין הרצון לגלות את העולם לצורך בתחושת ביטחון מתמדת. הוצאת הקיבוץ המאוחד.



© 2020 כל הזכויות שמורות למרכז הרפז | המרכז הארצי להכשרת גננות לגיל הרך

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים א' - ה' בין השעות 08:30-15:30

     רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב

     09-7966566

     info@m-harpaz.co.il

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

עכשיו תורך להיות גננת

עכשיו תורך להיות גננת!
רוצה לקבל מאמרים? טיפים ועצות בנוגע לעבודה עם גילאי לידה עד 3?
השאירי מייל והצטרפי לניוזלטר השבועי של מרכז הרפז

מאמרים נבחרים

הכשרת גננות

כל מה שאת צריכה הוא לרכוש את הידע ולקבל את התעודה לה את ראויה-שתעשה לך סדר בראש, תיתן לך את הגאווה והמעמד המגיעים לך ותעזור לך למצוא את הדרך הנכונה והמהירה ביותר לתפקיד חייך.
הצטרפי אלינו למסלול להימודים להסמכת גננות לגילאי לידה עד 3

ממליצה מאודדדדד ללימודים במכללת הרפז, תוכנית שנתית לגן אצל המאסטרית מיכל הרפז. קיבלתי ים של חומר לימוד מאוד מעניין . מי שרוצה להרגיש גננת משמעותית בעלת ידע נרחב בכל נושאי הלימוד חייבת ללמוד את זה.

מיה שמש

צרי איתנו קשר בטלפון - 09-7966566 או מלאי את פרטייך